stinalill

Direktlänk till inlägg 29 november 2008

Blommar julångesten än??

Av Stina - 29 november 2008 19:29

Jaha, så var det då första advent imorr´n!! Har ni plockat fram ljusstakar och adventsstjärnor allihopa?? T o m jag har gjort det, så nu lyser det så grannt i mitt kök.... Annars är jag inte så mycket för att plocka fram och sen ska det ju bort igen. Då blir det tomt istället. Får väl se om jag ger mig ut på balkongen med konstgjort granris och lampor.... Men nå´n adventsstjärna tror jag inte det blir. Upptäckte att jag redan har packat ner skarvsladdar och extra eluttag.....


Ruth, tänk att jag inte har tänkt i dom banorna - att jag bara har att åka runt och njuta över julen!! Jag slipper ju faktiskt allt julmatsfixande!! Tack i förväg till mina barn!! Fast jag försöker ju hjälpa till i alla fall.....


För övrigt skulle det ju knappast gå, att klämma in alla i en etta - eller tvåa heller för den delen. Sen är ju två av mina barn separerade. Så det är lite olika traditioner vad gäller den andra föräldern till deras barn. Preben tillbringar julafton hos sina f d svärföräldrar - det är ju bra, att han kan göra det för Majas skull. Efter det åker han till Helsingborg. Eftersom han fyller år den 22 december, så blir det liksom lite julfirande i förväg där med farmor. Ankie har pojkarna vartannat år på julafton och vartannat år på juldagen. Så då brukar jag pricka in den dagen, när pojkarna är hos henne, vilken det nu är. Tur att inte Ann-Louise och Erik har separerat....


Ja det finns nog värre planeringar än så för en del på julen. Ingen får glömmas bort och det är bonuspappor och bonusmammor, bonussyskon och xtra mor- och farföräldrar. Och ska vi vara här eller där, ska vi åka hit eller dit eller inte alls..... Som Anita sa : på familjerådgivningen börjar julen i oktober där.... Då börjar den allmänna julångesten.


Sen är jag ju egentligen av den åsikten, att det är inte bra för barn, att få för mycket julklappar. Fast det har jag inte praktiserat själv - tyvärr. Jag har hängt med i julkonsumtionen, när det gäller barnbarnen. De är ju så KUL att ge paket!! Men jag tror, att barn inte uppskattar alla paket, när det blir för mycket. Dom blir blasé. Och sen fortsätter de den äldre generationens överflödsköpande..... Sen - om jag rannsakar mig själv - är det kanske så, att jag ger dem, det jag själv skulle ha velat fått som liten. För mig som barn var det nog inte så mycket firande precis.....


Tänk att jag har hållit tal i kyrkan en gång vid julavslutningen!! Jag som inte ens är med i Svenska kyrkan! Men som rektor blev jag tillfrågad ett år. Och jag talade mest till de barn, som har en förälder som dricker för mycket. Talade om att det är inte deras fel, att föräldern dricker. Att det är inte deras ansvar att få mamma eller pappa att låta bli att dricka. Att dom ska försöka tala med nå´n annan vuxen m m. Efteråt kom flera vuxna faktiskt fram och tackade mig!! Men nog fick väl en och annan förälder lite hicka.... Till jul vill man ju tro, att alla barns ögon tindrar....


Tack Ann-Louise för din kommentar! Jag nog har du ett bängligt och jobbigt och dyrt fritidsintresse!! Men jag tror inte du skulle ha nå´t utbyte av, att samla frimärken!! Bara kroppen din håller för alla mockningar m m....


Trevlig advent med glittrande ögon önskar jag er alla!

 
 
Ruth

Ruth

29 november 2008 22:11

Så julfint du har fått det i köket, det strålar av värme, och en egen tillverkat duk av högsta kvalitet. Julen kan vara turbulent för många hur det skall firas och hur det skall vara. Jag har också ett bonus barnbarn, och ett barnbarn som bor med pappan och är hos mamma med familj varannan helg och varannan julafton, men det tycks fungera bra, och julklappar får dom så det står härliga till.
Ja, det är en hysterisk högtid, inte bra för några andra en köpmännen, det är deras högtid. Ja, mycket kan sias om julen.
Ha en riktig mysig 1:a Advent.

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Chatarina

29 november 2008 22:42

Hej Stina!
Vilket fint foto på dina barnbarn, så glada! :-) Roligt att se Emil och Karins sysslingar! Vi hade ju en kusinträff i Köping, då var det en liten bebis med, var det en av killarna?

 
Ingen bild

synne

29 november 2008 23:05

Så fint du gjort Stinalill,att du orkar pynta mitt i flytt packning och ut rensning.Det var tufft gjort,jag hade nog hoppat det om det varit mig.Men det var bra jobbat.Skönt att bara kunna åka till dina barn under julen,det underlättar mycket att slippa planera en massa.Många kramar från mig till dig.Synnöve

 
synne

synne

30 november 2008 08:43

God morgon vännen.Hoppas allt är väl med dig.Vill titta in och önska min ny funna vän en underbar 1 advent.Hoppas det blir en trevlig dag för dig.Sänder dig många 1 advents kramar.Synnöve

http://synne.bloggagratis.se

 
Svärson

Svärson

30 november 2008 12:26

Klart det går bra att du kommer på julafton, får hoppas det varken är snöstorm eller strömavbrott.

http://erikibennarby.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards