stinalill

Alla inlägg under december 2014

Av Stina - 28 december 2014 15:33


Så var då julen över ännu en gång. Och det blev en riktigt trevlig jul. Både familjen Bergefur och Gustafsson/Eriksson var samlade i år!! Vilket den här tanten uppskattade mycket    Men jag ska väl börja från början kanske.....


Kvällen den 22 satt jag lugnt och stilla framför datorn och spelade spel och åt en mogen mango - gott!! Så ramlade en tand ur munnen på mig!!    En av mina framtänder i underkäken. Snacka om ångest!! Så´na mardrömmar brukade jag ha förr..... Det var denna tand, som dom hade opererat bort roten på. Och liksom "hängt upp" - limmat fast själva tanden mellan två andra tänder. Vasst var det och eländigt såg det ut. Jag tog en nagelfil och filade bort det mesta av det vassa. Jag får väl säga som Annsan sa förut - vad spelar väl några tänder för roll i det stora hela..... Ska ringa imorr´n till käkkirurgen och höra om dom kan limma fast den igen....


Da´n före julafton stod jag redo kl 12 och väntade på färdtjänsten. Posten kom precis, när jag stod där. Med en kallelse från Akkis!!! Vicken julklapp!! Så dit ska jag nu den 20/21 januari!! Samtal med sjuksköterska och läkare först. Sen en ny spirometri - bra!! Hoppas jag kan få ur mig mer luft än jag fick sist.... Dagen efter blir det skiktröntgen av hjärtat och sen hjärtkaterisering av hjärtat. Så är det bara att hålla tummar och tår, att jag klarar besiktningen!!!! Hoppas, hoppas.....


Åter till julen. Blev mottagen av yngsta dottern och svärsonen. Sen satt jag på en stol och tog del av julförberedelserna. Ankie fixade julgodis och efterrätten medan Stefan ordnade köttbullar, skinkan och annan mat. Det är så roligt, att se dom arbeta tillsammans!! Dom samarbetar verkligen!!


       

Och vovvarna måste ju rastas i det kalla men soliga julvädret. Äntligen fick jag träffa Bonus - en snäll och glad Flat Coat Retriver (rätt stavat??) Under tiden gick tanten runt och kollade in julpyntet på nedervåningen. "Du får inte gå upp för trappen, medan vi är borta".... Omvända roller.....


              

Allt är då så vackert och perfekt i detta hus - med många tomtar och julblommor......


Men inte kunde tanten avhålla sig från att snubbla ikull   Deras soffgrupp står liksom på en liten "upphöjning" på övervåningen. Och jag ramlade handlöst framåt och slog tumnageln i soffbordet, så ca en tredjedel av nageln bröts av. Men den satt ändå kvar i en liten bit. Men Ankie fixade kompress och teip, så den höll sig på plats......


                                     


En vacker julgran blev klädd och elden sprakade i kaminen. På förmiddagen kom Dennis och Pontus - lääänge sen jag träffade dom minsann!! Dennis hade skaffat sig ett välansat skägg, som han passade väldigt bra i och visst fick jag se Pontus vackra leende    Dennis hade med sig sin ryggsäck med akutsjukvård, som jag fick ta del av. Han har ju gått en motsvarande undersköterskeutbildning i det militära, för att kunna rädda liv, när han ska åka till Mali i juni...... Stefans dotter Jennifer platsade oxå i gänget - tyvärr dåligt foto....

 -

                                              


Vid 6-tiden anlände så Familjen Bergefur!! Båda döttrarna var med - söta som socker förstås!!   Himla kul att fira jul med båda familjerna på en gång!! Även om ögona gick i kors på tanten, kunde jag ta in dom - höra dom, se dom - lycka!!!


                                                  

Alla fick plats vid julbordet och åt av allt det goda som vanligt på julen, så magen stod i fyra hörn. Efterrätten : saffransglass (hemgjord) maränger (hemgjorda), hallon och vispgrädde. Senare diverse praliner (hemgjorda) med smak av citron, Baileys och Kaluha ...... oj, oj, oj.....


Precis som i gamla tider spelades det sen spel - "gamlingarna" mot ungdomarna 5 + 5. Det var ett spel liknande Trivial Pursiut. Många spekulationer och många skratt   Och tanten njöt i fulla drag även om det var genom trötthetsdimman...... Jag har mycket att vara glad och lycklig över   


                        

På annandagens eftermiddag var jag hemma i mitt lilla bo igen. Och visst har sängen fått fylla sin funktion    och tankarna har vandrat.....Det är välan tur, att julen finns, så jag får chansen att träffa dom alla. Tyvärr blev det ju ingen träff med Preben och hans familj..... Men man kan välan inte få allt här i världen...... 


Igår kväll satte jag upp mina vackra lyktor med silverljus, som jag fick av Ida och Johanna.    Och nu ska jag allt glänta på balkongdörren och tända dem igen i mörkret


Av Stina - 20 december 2014 19:27

Som så många andra går jag här och väntar på julen    Inte precis för att jag älskar julen.... Utan för att jag kommer att få träffa två tredjedelar av mina barn med familjer   Jag åker med riksfärdtjänst till Ankie och Stefan och på julafton kommer även Bennarbyborna dit!!

 


Jag VET, att jag kommer att bli alldeles kring-kring i skallen och fruktansvärt aptrött. Men jag ska försöka, att suga åt mig av dom och bara titta på dom och försöka vara närvarande. Mina fina barn och barnbarn   Några paket blir det ju inte - det har jag inte kunnat fixa. Men det kanske inte är huvudsaken längre - det är ju inte lätt att veta, vad storbarna önskar sig.

                                                  

   


Till Milou och Maja har jag skickat några paket med postverket - och Preben har oxå hämtat ut det!! Hoppas dom får en fin jul även i den familjen   Och Preben - lillpojken fyller 40 år i övermorr´n!!! hur nu det har gått till..... saknar..... Men för övrigt tycker jag allt, att julen är överreklamerad. Den som köper mest blir lyckligast, verkar det som. Fast visst är det liite kul, att ta fram småtomtarna och julstjärna m m!! Lite snö har väl dansat ner några gånger hittills, men smält bort igen. Annars måste jag erkänna, att det faktiskt kan vara rätt vackert, när snön lyser upp både träden och marken....

                                                  

                                     

Faktiskt har jag sytt mig en ny väska!! Liiite snurr på tanten är det - i alla fall emellanåt   

                                             

Jeanstyg med några "pärlor" som har hängt i ett gammalt halsband tidigare. Dom var ju i samma färgskala som jeanstyget. Denna väska är liite större än min tidigare jeansväska och stämmer bättre med allt jag "måste" ha i den..... Så har jag ännu en idé i skallen, men jag har inte kommit till skott - ännu..... Känner mig så seeeg - har legat i sängen flera timmar och slumrat av och till......


På hjärtfronten inget nytt. Förutom att jag har fått ett brev från Akkis, där överläkar´n skrev, att dom skulle kalla mig "i januari eller senast februari". För att då göra de där två testerna, som jag skrev om tidigare. Jag försöker nu ställa in mig på, att det inte blir nå´n operation. Tycker jag skymtade mellan raderna, att dom inte tror, att jag kommer att fixa det. Men, men - den som lever får se...... Tänker mig ändå, att jag ska försöka komma igång med mitt syende efter helgerna. Så jag i alla fall åstadkommer något annant än tomma timmar och dagar..... Jag är medveten om, att jag får för lite intryck utifrån. Det blir liasom lite dåligt med socialt inflytande och utbyte. Att göra en dagsutflykt till ICA ger ju inte såå mycket i den vägen   


Men å andra sidan kan jag sitta i timmar på nätet och kolla in "textil art"!! Det finns t o m videor, där man kan lära sig mer om olika tekniker. Och massor av olika foton av allt textilt mellan himmel och jord. Och går man in på en sida av någon konstnär, så finns där länkar till andra sidor. Där det i sin tur finns fler länkar..... oändlighet..... Nog finns det fördelar med det här datorsamhället - även om det så klart finns nackdelar oxå....


När jag låg och slötittade på TV idag, råkade jag se ett program på Kunskapskanalen, som handlade om åldrandet. Och för att man ska kunna leva länge utan sjukdomar, gällde förstås att man äter förnuftig och motionerar...... Bara 25 % av åldrandet var genestiskt betingat. Och det fanns forskare, som trodde att många, många fler än nu, kommer att bli 100-åringar. Så var det nå´n forskare, som hade gjort en sorts dräkt, som t ex en 50-åring kunde sätta på sig. Och på det viset känna och uppleva hur det var att bli gammal. Egentligen skulle ju ungdomar och yngre medelålders prova en så´n dräkt, för att få riktig motivation för att leva sunt!! Känna hur jobbigt det är med trappor tex, hur "långt" det är ner till golvet, hur allting tar längre tid att göra m m. Ja, ja - lite fundringar bara..... 

Av Stina - 3 december 2014 18:53

Eftersom den här tanten har liiite dåligt kom-ihåg, tänker jag skriva ner kort och koncist om höstens "begivenheter". Allt vill ju inte stanna kvar i hårddisken minsann. Och nu när jag ska byta almanacka, kan saker vara bra att pränta ner på ett samlat ställe.....


08-20   Åker ambulans till Köpings lasarett - mycket svårt att andas

08-21    Lungröntgen - utan anmärkning

08-22    Ultraljud på hjärtat - en klaff till som läcker

08-26    Sjuktransport hem

09-01     PK-prov Skbg

09-02    Sjuktransport Käkkirurgen V-ås (troligtvis fem tänder, som måste dras ut!!!)

09-05    Sjuktransport Käkkirurgen V-ås tandhygeinist

09-10     Sjuktransport Anestesimottagningen V-ås samtal

09-17     Sjuktransport KäkkirurgenV-ås tandhygeinist

09-18     Lämnat blodprover Skbg

09-19     Sjuktransport Hjärtmottagningen V-ås kranskärlsröntgen, utan anmäkning

09-23    Egen bil Annsan kör Käkkirurgen V-ås PK-värdet 3,1, ingen tandutdragning

09-29    PK-prov Skbg

10-01     Egen bil Annsan kör Käkkirurgen V-ås Tre tänder + en rot opereras bort

10-14     Sjuktransport Käkkirurgen V-ås stygn togs bort

10-20    PK-prov Skbg

10-22    Sjuktransport Köping medicinmottagn SOS-projektet 20-årskoll

10-28    PK-prov + 17 rör blod (till SOS) Skbg

10-29    Sjuktransport Käkkirurgen V-ås resterande stygn bort

11-03     Sjuktransport Köping träffar kardiolog

11-06     Sjuktransport V-ås medicinmottagningen Spirometri, låg lungvolym

11-11      PK-prov Skbg

11-13     Sjuktransport Käkkirurgen V-ås läkningskontroll

11-17 + 11-25  + 12-01 + 12-02 Ringt Akademiska i Uppsala


Och den 2 dec fick jag veta, att jag skulle genomgå två prover till på Akkis. Nå´nting som heter CP thorax-röntgen. Hon förklarade att det var som en skiktröntgen av hjärtat. Det andra provet hette hjärtkaterisering (säkert en annan stavning) Då går dom in via halsvenen ner till hjärtat, för att se hur hjärtat arbetar. (liten kamera antar jag) Troligtvis får jag ingen tid förrän efter trettonhelgen   Efter DETTA får jag sen reda på OM det blir operation eller inte   En överläkare prioriterar patiernternas turordning och en sekreterare bevakar tiderna som finns.


Nog 17 har denna höst varit inriktad på nästan enbart sjukdom, sjukdom och sjukdom. Kanske inte så konstigt, att tankarna snurrar och att jag är ofantligt less på skiten. Inte blir det ju bättre av, att jag inte orkar iväg på nå´nting - ingen konsert, ingen marknad, inget skogsbesök m m. Men jäklar anamma - jag klarar fortfarande att ta min lilla Pippi och åka till ICA och handla!!!   Och jag HAR faktiskt fått fram adventsstake och julstjärna oxå!! Och jag har beställt riksfärdtjänst till den 23 december!! Men vissa dagar känns omöjliga. Idag t ex blev jag flåsig och matt bara av att vattna blommorna......


Tänk om jag hade vetat, när jag var så här ung, (som fotona visar) hur livet skulle bli.... Då man kände det som att livet var oändligt och man troligtvis var odödlig..... Nja inte TROR jag, att jag skulle ha haft nå´n nytta av att veta det då..... Men så här i backspegeln kan jag i alla fall tycka, att jag var väldigt vacker!!! Vilket jag INTE tyckte DÅ!!! Jag var 19 år, lyckligt gravid med min äldsta dotter och ingen - inte ens frissan visste, att jag skulle gifta mig denna dag!! Den 5 december 1964.....

                                    


Men även innanmätet i gammeltanten har förändrats - till det bättre tycker jag nog. Det finns liksom liiite mer klokskap och erfarenheter i hårddisken numera ändå. Men skalet har allt kommit till bäst-före datum   Men ÄN FINNS JAG MED!!!

                                                       

När jag går/ligger/sitter här hemma i tystnaden, tar ju naturligtvis mina egna tankar överhanden. Och nog kan det verka, som bara min egen person gäller. Det blir ju liasom lite snålt med input. Men många tankar snurrar oxå om barnen med familjer och vännerna. Men mina många tankar och funderingar om dom, KAN jag ju inte skriva om, så här på bloggen - annat än ytligt. Det vore att utelämna dom. Men dom finns verkligen i min skalle och ibland kan längtan kännas tung. Men jag kan oxå känna stor tacksamhet över, att dom finns allihopa. Var och en av dom, har gett mig - och ger mig - så mycket glädje och kärlek    

Nä nu verkar det bli nästan snyftigt - det var inte tanken   Det finns så mycket att skriva om. Och jag har alltid haft svårt, att fatta mig kort. Men jag är lite mer tystlåten live.... Och nu före sängdax ska jag fixa mig en stor kopp hett te och några smörgåsrån med smör och ost på - dä ä gött dä   



        


Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards