stinalill

Alla inlägg under juni 2011

Av Stina - 29 juni 2011 19:49

Här har jag gått stigen till mitt lilla paradis...


....och nu är jag alldeles snart framme....

.... så denna ljuvliga plats, där jag har tillbringat två ljuvliga dagar i sommarsol och skvalpande vatten....


Jag har haft sällskap dessa dagar av Gunilla med dotter Sanna + voffen Missy

  ....som älskar att bada och hämta leksaker som matte kastar i vattnet! T o m den här tanten har vågat sig i vattnet - premiärdoppet igår var rysligt kallt, men skönt efteråt förstås. Idag var det faktiskt något varmare. Och en helt klarblå himmel hela dagen!! Nu är det riktigt härligt att leva!! Och jag njuter i fulla drag!!


Himlen kan se ut på många sätt - och molnen... De här bilderna tog jag tidigare :


Och tänk - jag tycker ALLT är såå vackert!! Igår plockade jag en liten sommarbukett med mig hem....


I fredax - midsommarafton for jag till Bennarby igen för att fira Ida Pidan + äldsta dotera (46 år!!!) Ida fick en "mörkergardin", som mormor hade sytt. Hon är ju lika ljuskänslig som jag, så nu kan hon sova i mörker.....

     

De två första bilderna har jag fotat här hemma på gräsmattan, eftersom jag inte fick plats att fota den inomhus! Det är liksom två gardinstänger i den - den översta, som är den "riktiga" - sen en till längre ner, som man kan haka upp på dagen. På det tredje fotot hänger gardinen på plats och är helt klart mörkare än utomhus ;-) Jag har sytt in ett svart tyg emellan insidan och utsidan, så det verkligen ska bli mörkt. Från början hade jag tänkt lägga in foton på Ida och hennes hästar - lika stora foton som lapparna. Jag tjatade på Johanna, att hon skulle skicka foton till mig - och det gjorde hon... Tack för det Johannan! Men jag såg sen att det inte skulle bli bra, så jag slopade den idén....


Så blev det firande förstås - "kalaset" blev på sönda´n för dom båda två, eftersom deras födelsedagar är så nära varandra.... Här är det Ann-Louise, som öppnar paket...

Så blev det hemgjord läcker smörgåstårta - mums!!

Och lillasyster Ankie kom oxå o grattade....

.... plus många, många fler....


Själv fyller jag ju oxå år inom en nära framtid.... Eftersom jag vet, att det är så svårt, att köpa presenter till en som "har allt", tänkte jag så här : att OM det är nå´n som eventuellt skulle vilja gratta mig med nå´t paket, så kan jag ge ett litet tips : tyg, tyg eller tyg!! En liten snutt med småmönstrat tyg eller nå´t enfärgat - gärna begagnat...


Så måste jag ju förstås beskåda årets lilla söta föl - nu fyra veckor gammal!! Angelus Hello Darlin´ ska hon nog heta. Angelus är namnet på Idas stuteri, som hon har. Och nu har det blivit tre fölisar på tre år - "Angelus Oki Doki" - "Angelus Spinning Sparrow" och nu lilla Darlin´. Sen är en annan Connemara i stallet, "Moa", betäckt och om allt går som det ska, blir det ett föl till nästa vår....


Det här är Oki, som har blivit en stoor häst nu - två år gammal!!!

 

På söndagen hann vi oxå med att åka på hopptävling i Dannemora! Johanna frågade så gulligt, om jag skulle vilja följa med! Jag tycker ju hästar är stora och läskiga + ännu läskigare - Johanna skulle hoppa med sin "Ettan". Jag har inte varit på nå´n hästtävling sen Ann-Louise och Ankie stod på tillväxt. Och då vände jag mig alltid bort just när dom hoppade. Nu stålsatte jag mig och "gömde" mig bakom kameran. Det blev inte lika verkligt, när jag såg på genom kameran ;-) Ja och i mina ögon - genom kameran - tyckte jag att det såg bra ut både för ryttare och häst. Men själv var hon inte riktigt nöjd....


Såå mycket förberedelser före en tävling!! Bl a "knoppade" Johanna Ettans man och flätade svansen... Så här ser knoppar ut:


Och Johannan själv såg så proffsig ut med vita ridbyxor, vita ridhandskar  och en speciell blus och nå´n sorts krage till den.... 

  Antagligen tycker nog Johanna, att fotot inte är bra.... Men jag tycker i alla fall att dom är fina - fint oxå när hästen böjer ner huvét så där....


Efter en riktigt skön sovarnatt i Ann-Louise´o Eriks säng, kom jag ut i köket där herr och fru Bergefur satt och åt frukost tillsammans!! Dom äter, pratar med varandra och kollar på internet ;-)


Sen kunde jag ju inte låta bli, att gå runt och titta på lite vackerheter på ägorna och plocka en liten sommarbukett....

           

                         

Av Stina - 3 juni 2011 20:54

Vilken dag!!! En fantastisk dag!! Riktigt härligt, ordentligt sommarväder!! Och jag njuuuter!!! Först gav jag mig tid att sova - faktiskt ända till 11.45 Sen upp och gjorde iordning massäck och iväg till sjön :-)) Så låg jag där mitt i härligheten, sög åt mig varenda solstråle, plaskade med fötterna i vattnet och lyssnade på bok... Livet kan inte bli härligare än så!!


Så har jag skaffat en ny kamera!! Så den har jag provat och trixat med. Men det tar nog en tid, innan jag begrip den helt - träning och åter träning. En klar fördel med denna kamera är, att jag kan stå låångt borta och ändå komma nära. Alltså en ordentlig zoom.


  Det här är alltså skogen tvärs över sjön - där i mitt paradis!


Det är svårt att smälta all vackerhet, som finns ute nu. Allting blommar med en så´n prakt, att man kan bli alldeles andlös. Hela fält med smörblommor t ex:

 


Och hundloka och midsommarblomster:


På väg hem vid 6-tiden (+25,5!!) tog jag mig tid, att plocka årets sista liljekonvaljbukett. Så nu står den buketten i köket och fyller mig med golukt! Ljuvliga sommar!!


Igår satt jag på balkongen och testade kameran lite. Fick till rätt bra skärpa. Denna pensée är en så´n där minipensée. Så har jag beskurit bilden och förstorat upp den:

 

Från balkongen tog jag detta foto på en bil med cyklar, som stod längst bort på ICA-parkeringen:

 

För att inte tala om den översta biten på stationen, som ligger ännu längre ifrån! På fotot såg jag ju, att det är dax att rusta upp byggnaden!!

 

Igår kväll blev jag oxkså vittne till en vackert och ovanligt ljus på himlen:

    

Jag är så lycklig, för att jag fortfarande tar mig ner till sjön! Visst var det trögt, att gå till bilen efter dagens soldyrkan. Flås, flås och spagetti i knäna. Men det GÅR!! Och helt klart mår jag över huvud taget bättre nu. När jag läser bloggen två och tre år tillbaka, mådde jag definitivt mycket sämre. Den där hemska, stora tröttheten har kommit av sig! Om jag sover länge på förmiddan, behöver jag inte gå och vila under dagen. Detta får jag allt berömma Dr Gräsberg för. Han halverade vissa mediciner och rådde mig att dela upp pillerna, så jag tar nu en på morron och en på kvällen av vissa meduxiner. Tänk att så lite, kan göra så mycket!!


Igår var jag tillsammans med tre kompisar och hälsade på en f d arbetskamrat, som har fått en stroke. Och hon var verkligen illa däran. Det var minst sagt beklämmande att se henne.... Jag får tacka min lyckliga stjärna, att mina strokes inte har tagit värre på mig! Och inget vet man om framtiden. Det gäller allt att ta tillvara nuet - rätt vad det är, är det för sent.... Ibland tycker jag, att jag "slösar" med dagarna. Det gäller att ta vara på den tid man har kvar. Göra saker att må bra av - använda tiden.... Visst kan jag kanske leva i 20 år till - men frågan är HUR.... Och det kan ju vara slut redan imorr´n. Hur som helst, hoppas jag att det går fort. Men inte heller det rår man ju över. Det är egentligen bara här och nu man kan rå över!!


Många tankar kommer och far i knoppen. Och ibland sätter sig tankarna fast - t ex efter en stark dröm. Jag drömmer ofta stressdrömmar och jobbdrömmar - inte särskilt roliga, om man säger så. Och jag tror det är så, som "min" Anita säger - att när man bor singel, finns ingen som kan bryta tankebanorna hos en. Man har ingen nära, som man kan bolla med och prata av sig för stunden. Men ett sätt är ju förstås, att skriva av sig ;-) 

  

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards