stinalill

Alla inlägg under november 2011

Av Stina - 22 november 2011 18:12

 

Tänk om man kunde blomma upp som den här - den här tiden på året!!! Förstår inte varför just novemberkaktusen hittar på att blomma  NU - när det är så mörkt och grått.... Men, men den är vacker att se på   


Igår var jag då iväg på mina läkarbesök. Sov naturligtvis på spänn, eftersom jag skulle upp tidigare än vanligt. Och Dr G "gick igenom" mig. Blodtrycket var lågt - 110/70. BNP låg på 2600 nå´nting. Han ska skicka remiss på röntgen av axeln. Men absolut inga Diklofenak - utan fler Tramadol och Alvedon Forte. 


Sen vidare till Köping. Jag hann med ett stopp på tygaffär´n Lifhstycket i Kolsva.... Oj, oj, oj - det gick inte att låta bli - hon har verkligen många och vackra tyger!! Och mycket inspiration utefter väggarna. Och jag fick kolla i tidningar, som hon hade. Så nu har jag beställt en prenumeration på "Fatquarter"! (En av de tidningar hon kallade sina porrtidningar - som hon sitter och dreglar över!!!) Och lite tips fick jag oxå med mig. Så nu är jag verkligen taggad för att sätta igång att sy   Men - jag lär nog göra undan "måste"jobben först....


Sen Köping. Lääänge sen jag var till sjuka huset där!! Dr A var så väldigt trevlig! Och flimret är som förut och likaså hjärtsvikten. Nu låg däremot blodtrycket lite lägre ändå - 110/60.... Och visst kunde jag äta Diklofenak i sådär 14 dagar - det var inget problem. För övrigt var han nöjd med mig - han tyckte jag var duktig, som hade gått ner 6 kilo. Och det är ju alltid skönt att höra. Så han för nu över mig till läkarstation i Skbg. Även ordinationen av Waranet. Och han log så varmt och t o m kramade om mig, när jag gick! Han är nog nöjd, att jag inte kommer farande stup i kvarten - så som jag gjorde förut.... Och det är ju även jag nöjd med.


Sen tog jag faktiskt en tur och fikade hos Gunilla oxå. Det var läänge sen. Kul att se henne! Men hon har då ett jäkla skitjobb - socialsekreterare.... Åtskilliga ungar som far illa och ska omhändertas och placeras. En jäddra massa dokumenterande till det och vara med på både barnförhör och rättegångar. Och press uppifrån - det får inte kosta för mycket.... Fy 17.... 


Så har jag sytt lite grand sen sist - så klart   Jag tyckte så illa om min blå/svarta fjärilsväska, så jag var bara tvungen, att sy en ny blå/svart sak. Tyvärr blev jag inte nöjd med den heller.... Men den är i alla fall bättre.... Lite trist och opersonlig tycker jag.....

Klickbilder!!

   


Sen var Heffa med mig ner i källarn en dag och hjälpte mig leta efter det lilla jag har kvar sen Preben var baby. I det andra källarförrådet, på botten i sista kartongen låg det - guskelov!!Tvättade det och sprättade och sydde i ny vadd och quiltade både åkpåsen och "golvtäcket". Så det blev riktigt skapligt. Från början alltså stickat och sytt 1974!!

 

Men 70-talssaker är ju "moderna" igen - sägs det. Synd att jag inte har sparat alla babykläder i brunt, gult och grönt.... Men det kanske inte hade "gått hem" ändå....


Babyn var beräknad att se världen den 16 november, men - det verkar dröja.... Väntar varje dag - har alltid mobilen på, eftersom Linnea lovade att ringa, när dom åker in.... Men det lär väl bli nå´n gång i alla fall..... Minns när Preben skulle födas. Han var beräknad till den 18 december. Från början hade vi faktiskt planerat ett januaribarn!! Men DEN planeringen var dålig...    Naturligtvis ville jag hinna komma hem till julafton och fira jul med tjejerna - på den tiden låg man inne flera dagar, innan man fick åka hem. Så jag åt recinolja och saltgurka - för att få igång det. Och värkarna började faktiskt - men slutade sen igen.... Så lördagen den 21 först, fick vi ringa efter en taxi. Chauffören trodde vi bluffade, för att få fatt i en taxi fortare. Men när han såg mig med stora magen, fick han väldigt brått!! Och Preben såg dagens ljus strax efter 06 på söndagsmorron den 22 december....  Men inte kom jag hem till julafton inte.... -- Ja det var måånga år sen..... Äldsta dotera är 46 år, nästa dotera är 44 år och så sladdisen - snart 37 år!! Det är obegripligt hur JAG kan ha så gamla barn.....


Från det ena till det andra - den 2 september var jag och Heffa till Lotta och åt surströmming!! Jag skiver i min blogg så sällan, så jag missar att dokumentera en del viktiga händelser....

         

Ja jäddrar va gott det var!! Men jag höll i mig i alla fall och åt inte föör mycket!! Man blir ju så törstig efterpå allt det salta och jag har lärt mig min läxa. Inte dricka för mycket, för så kan det bli akuten   Det blev jag minsann varse, när jag hade varit med Solveig på räkfrossa! Då fick jag lov att åka in och få Furix sprutad i mig - av Dr A!!! Som inte hade en aning om vad räkfrossa var och inte begrep sammanhanget alls   

Av Stina - 5 november 2011 15:20

 

 Det här kortet skickade Anita till mig för någon vecka sen. Tyckte det var så kul - en reklamskylt från 1941 :-) Javisst sparar jag på tråden - oj, oj, oj!!!


Ibland kan jag inte låta bli, att fundera hur sjukvården fungerar/inte fungerar. Landstinget är ju en stor koloss - tydligen väldigt svår att organisera - och effektisera. Under åren som gått, har jag ju haft årskilliga kontakter - tyvärr - med sjukvården. Visst är jag tacksam, för att jag KAN få vård. Känns som att jag trots allt har dragit en vinstlott, som inte blivit född i Gambia t ex.


MEN. Åtskilliga gånger har jag blivit varse, att den högra handen inte vet vad den vänstra gör inom sjuka vården. Jag fick en telefontid till Dr G för någon vecka sen. Min värk i högeraxeln har spridit sig ner i armen, bak i nacken och fram till nyckelbenet. En tortyr att klä på och av mig. Jodå Dr G skrev ut Tramadol åt mig. Men han varnade mig för att äta Diklofenak (inflammationshämmande) eller liknande preparat. "Det är livsfarligt", när jag äter Waran (blodförtunnande) - man kan få spontanblödningar!!


Så läste jag på min blogg härom dagen på "för två år sedan". Jag hade varit inlagd akut i Västerås med en fruktansvärd värk i höger höft/ben. Och då fick jag Diklofenak i flera veckor!! Utskriven av läkare i V-ås!! Samtidigt som jag åt Waran!! Så hör det till saken, att det är BARA denna medicin, som hjälper mot min värk - den försvinner!! Tramadol tar i och för sig tillfälligt bort värken, men jag måste underhålla hela tiden. Och den medicinen är beroendeframkallande.....


Så idag har jag tagit Diklofenak.....


Sen frågade Dr G vid telsamtalet vi hade, om jag hade fått kallelsen. Neej. Jo jag hade tid hos honom den 21 november. Antar att det är en så´n där årlig besiktning dom ska göra av tantens hjärta. Och det är ju BRA!! Några dagar senare fick jag en kallelse till kardiologen på Medicin i Köping!! Till den 21 november!!.... Den högra och vänsta handen...... Så nu har jag gått och funderat några dagar - Dr G eller DR A??? I och för sig skulle jag kunna hinna till båda, om jag la på en rem. Förmiddan till Dr G och sen ner till Köping till Dr A på eftermiddan ;-) Men det är ju lite "missbruk" av vården, som är så hårt ansträngd och dyr. Så på måndag kommer jag nog att avbeställa besöket i Köping.....


Jag har fördrivit tiden annars med att sy ett babytäcke till!! Så nu får de blivande föräldrarna ett rosa, ett ljusblått och ett "70-tals"täcke att välja mellan ;-)


   


Och idag har jag tagit "ledigt"!! Det är så vansinnigt skönt, att ligga i sängen och först läsa tidningen. Sen släcka lampan igen och lägga mig i sovställning och slumra bort en timme eller två. Sen ligga och fundra lite på än det ena, än det andra.... Jag njuuter verkligen av att kunna ta livet i min egen takt :-) Härom natten drömde jag förresten att Cornelis Wreesvik och jag var på samma fest!! Och han uppvaktade mig intensivt och jag var så stolt över att han hade valt ut MIG *fniss* Sen började det talas om skola och barnomsorg. Och jag höll ett övertygande och bombsäkert tal om hur skolan "borde" fungera - inga faktaspäckade inlärningar (det kan vi ju använda internet till), utan etik, drama och rollspel. Bygga självkänsla. Ta tillvara ungarnas naturliga nyfikenhet - så att dom fortfarande tycker skolan är KUL t o m i nian!! Ja, ja - det låter stort, när katten skiter ;-)     

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards