stinalill

Alla inlägg under maj 2012

Av Stina - 15 maj 2012 20:29

Verkligen sysselsättning light idag!! Jag gick ner till ICA och köpte fil och bananer. Det är allt.... Sen datan, vattnat lite blommor - sen har jag vankat fram och tillbaka..... Alltså ångest :-( Men, men - det är ju övergående. Imorr´n får jag allt sätta fart och ta itu med nå´t. Förresten ska jag till Fagersta och besiktiga bilen imorr´n - så då blir det en liten utflykt ;-)


I söndax ringde Annsan och bjöd mig upp till Riddarhyttan - kul!! Först gick vi runt tomten på en liten vårinspektion. våren har allt kommit till Riddarhyttan oxå! Och små, små, söta kycklingar har det oxå blivit i hönshuset!! Månne kycklingen, som fortfarande låg kvar i skalet, komma ut levande...?


       


       

Ljuvliga gullvivor, förgätmigej och något som jag först trodde var teveronica. Men jag tror Annsan kallade dem ormöga. Jag minns från när jag var liten, att jag tog loss själva blomman på gullvivorna och kunde då suga lite sött från dem :-)


        

Körsbärsträden står i blom - härligt!! Och fler sådana träd verkar det bli - dom har självsått sig! Det kommer nog att bli rena körsbärsdalen i deras trädgård!


Så är ju familjen samlare på naturens konstverk :

      

Visst är "odjuret" häftigt där den fått sin plats bredvid krukorna! Annsan är förtjust i dahlior och har ett antal stora krukor, där dahliaknölarna får sin plats, när det våras....     


Och sen satt vi i den ljuvliga solen och fikade med Harrys goda cheescace!! Och till på köpet blev tanten bjuden på middag oxå sen!! Harry hade lagat en grönsakspytt och laxfilé i ugn - smaskens!!


Över huvud taget var det så skönt att komma iväg ut, se lite annat och inte bara gå omkring och prata med mig själv ;-) Jag har varit lite låg denna vecka, men det är ju för all del sån´t som händer ibland. Men jag har ändå "provsytt" en liten babyförklädesklänning till Milou. Nu tror jag ju i och för sig, att den blev för liten. Jag har inga bra mönster längre på småklänningar, så jag sydde bara på känn. Före det sydde jag nya överdrag till sitsarna i bilen. De gamla var faktiskt utnötta - inte konstigt egentligen. De hade hängt med sen bilen var ny..... Av de gamla sydde jag små brickdukar, som jag har på min matbricka.....

 

    

 

Av Stina - 10 maj 2012 02:47

Jaha - inatt glömde John Blund mig.... Ett jäddra sätt ;-) Tur för honom, att det var länge sen sist!! Kl 01.30 gav jag upp med vridandet och vändandet i sängen. Tänk att alla möjliga idéer ska ploppa upp i hårddisken, när man ska sova ;-) Idéerna borde väl kunna komma lika bra på da´n.... Just inatt fick jag en så´n lust att sy små sommarklänningar till lilla Millan - med en sommarhatt till. Och en liten dregelhaklapp, som jag syr i dubbelt tyg med vadd emellan, så lilla fröken inte blir blöt in på skinnet.... Ja, ja - vi får väl se vad det blir.....


Kunde inte låta bli att ta in ett foto på den vackraste blomman jag vet :-) Snart tittar den nog fram i år igen....

 

Tänk att det redan är tre år sen Annsan tog med mig till detta ställe!!


 


Om jag kunde hitta dit igen själv, skulle jag ta mig dit första bästa soliga dag - ett kalkbrott mitt i skogen nå´nstans - var vet jag som sagt inte . Och med mitt lokalsinne är det otänkbart att jag skulle hitta dit - och sen hem igen ;-) Även om jag fick en karta.... 

 


Jag har funderat fram och tillbaka på, om jag ska följa med till Dennis medaljutdelning på Karlsborg i slutet av denna månad. Egentligen är jag ju helt emot allt vad militärer heter. Men jag är ju inte emot Dennis!! Och han har då varit tre månader i Afghanistan, han har trott på sin insats och han är en fin kille. Och - framför allt - han är mitt barnbarn. Jag får försöka kasta mina åsikter över bord några dagar och BARA vara glad, att han är hemma igen....


Jag har läst en del på www.försvarsmakten.se - läst bloggar, nyheter m m. Och - inte minst - brutit mina åsikter mot andras. Inte har jag kunnat släppa min antipati mor försvarsMAKTEN, men egentligen vet jag inte riktigt var mina negativa känslor kommer ifrån (eventuellt för att jag hade en i familjen, när jag växte upp, som hade MAKTEN ?....) Att jag är sååå emot vapen (släckande av liv). Jag får ju t o m stålsätta mig, för att kunna slänga en blomma som lever ;-) Tar livet slut för vem det vara må - är det oåterkalleligt.... "Ja men man måste väl få försvara sig?" - "hur skulle det gått i andra världskriget, om inte andra länder hade gripit in med vapen?" 


Visst är livet så kärt, att man skulle försöka försvara både sig själv, barn och barnbarn m fl, om man skulle bli angripen. Men försvara med vapen i hand?? Först lära sig hur man har ihjäl en annan människa och sen praktisera dödandet vid ett angrepp!! Tror inte att jag varken skulle vilja eller klara det. Ja hur jag än resonerar med mig själv och andra, så KÄNNS det sååå FEL!!! När jag på TV-dokumentärer hört, hur f d soldater i princip fått sina liv förstörda av den ångest, som kommer efter att de har dödat människor i strid. Så många som tar sitt liv eller blir drogmissbrukare, för att de inte står ut med minnena av det hemska.... EGENTLIGEN är ju det sunt!! men ändå såå tragiskt...


Men - jag har själv gått en kurs i självförsvar :-) Inte för att jag tror, att det skulle göra varken till eller från, om jag mötte någon som verkligen ville mig illa.... "Inatt jag drömde något som, jag aldrig drömt förut....." Egentligen VET jag för lite om vad svenska soldater GÖR i Afghanistan. Okej dom röjer minor, dom ska försvara de "vanliga" afghanerna från talibanerna - hur vet dom vilka som är talibaner förresten? Dom har väl inget rött band på sig, som visar att dom är dom "onda" ;-)


Nej nog funderat nu - jag kommer ändå inte fram till nå´t vettigt.....  


Jaha klåfingriga tanten skulle bara..... så försvann min fina bakgrund, som Ruth fixat åt mig en gång för länge sen... Det var inte meningen så klart och nu kan jag inte få tillet nå snyggt....

Av Stina - 2 maj 2012 20:21

Solen är sååå fantastisk!! Jag blir uppvärmd både i kroppen och själen!! Det känns som jag suger åt mig all energi från denna lampa ;-) Idag blev det alltså ännu en dag vid sjön :-)) Det gäller att ta tillvara alla så´na här dagar! Imorr´n skulle det bli lite mer mulet, efter vad rappaporterna spår. Eventuellt, kanske det kan vara bra för mina skära kinder.....


Idag blir allt bloggen rena fotobloggen ;-) Först lite klickbilder från mitt paradis....

    

Jag höll på ett tag och trixade med närbilder - tycker det är kul att se hur det verkligen ser ut på klippan ;-)


       

Vy framför mig och bakom mig där jag ligger och gonar mig timme efter timme ;-) Och en av björkarna har som synes gått över i grönt! Framåt eftermiddan kom det lite slöjmoln, som jag tyckte såg häftiga ut....


Och så här blev mitt älvlandskap detta år! Ganska likt de två åren innan. Men jag går och gör små ändringar nu och då. Och vattnar mossan, så den inte torkar ut....

 


I fredax förra veckan tog Annsan med mig och Aina på en utflykt till Åsby trädgård. Det har liksom blivit en tradition, att vi åker dit och strosar runt en dag bland alla blommor.... massor av blommor ;-) Och tanten kunde som vanligt inte låta bli att använda kameran. Kan man inte köpa allt, så kan man i alla fall ta dom med sig hem som foto ;-)

       


Miniorkideér har tydligen blivit på tapeten! Och jag tror det är minibegonior på fotot med den vackra trämackapären. En så´n skulle jag visst kunna tänka mig på balkongen ;-) Även om den inte ÄR äkta, så ser den rätt äkta ut....

       


Så är det fotona med konstiga blommor :-) Jag TROR att det två första är nå´n variant på Änglatrumpet. Och den mittersta nå´n slags pelargon. De två övriga är bara frågetecken för mig!! Men häftiga!!

               


Jag köpte faktiskt några små (blommande) kaktusar - dock inte den på fotot. Men de kaktusblommorna tog tanten snabbt död på¨:-( Det räckte med att plantera dom i min kaktus"låda"....Naturligtvis har jag inte tagit med ALLA blomsterfoton här - men jag tyckte detta räckte liksom ;-)


När vi så skulle bege oss hemöver förde jag fram, att jag skulle vilja gå in en sväng i charkaffären, som ligger alldeles bredvis trädgården. Dom har så himla mycket gott där. Och för mig blev det några hemgjorda isterband - 10 % fett....


Nästan förbi infarten till Surahammar föreslog jag, att vi skulle ta en titt i Stenhuset. Där brukar dom ha en del hantverk och utställningar. Och Annsan är aldrig omöjlig, så vi tog oss in där. Det var öppet, men ingen tog emot oss. Dom hade väl annat för sig. Så vi knallade upp på övervåningen, där det hängde akvareller i parti och minut. En del tyckte jag var riktigt finstämda och milda - andra föll väl inte riktigt i min smak.... Kameran förstås.....

       

Har faktiskt inte alls lagt på minnet vad konstnären hette... När vi sen skulle gå ut kom där en man och en kvinna och sa, att dom inte hade öppet!! Det skulle vara vernissage först dagen efter!! Ja, ja DÖRREN var i alla fall öppen och vi fick som första besökare en liten förhandsvernissage ;-))     

    

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards