stinalill

Alla inlägg under september 2013

Av Stina - 30 september 2013 13:23

Så har hela september gått iväg till dåtid. För drygt en vecka sedan tyckte jag, att jag måste ta mig ut i "världen". Jag kan inte bara sitta här i mitt lilla bo och snöa in   Så jag begav mig iväg till Avesta - tänkte jag..... Men när jag kom till Västanfors Hembygdsgård, åkte jag in dit. Vackert solskensväder och kameran beredd. Tyckte jag kunde knalla ner till vattnet o fota lite. Men genast såg jag ju den vackra kättingen. Och gärsgården i hembygdsgårdens anda. Så fanns det ju faktiskt massor av blommor!! Och dom är ju mycket värda, när blomningstiden egentligen är över....


                          


Javisst finns det ännu en massa vackerhet!! Gick vidare neråt sjön och såg alla canadensare ligga på rad..... Jaaa det var en gång en tant som älskade att paddla *längtar*

         

Och vilka härliga vyer naturen bjuder på!! Jag gick och jag gick - eller strosade kanske man ska säga. Och visst tänkte jag, att jag får inte gå för långt - jag ska ju tillbaka oxå.... Men fram till slussen ville jag och jag såg så mycket vackra foton!!


          


              

Jag knallade sakta förbi "Kronprinessan Victorias sluss" (vad hon nu ska med den till) Ett litet lusthus stod där och var vackert och ett valv under en terass. Till slut var jag faktskt ända framme vid keramikvekstan, som finns i det söta, röda lilla huset invid vattnet. Och så kom jag till "Lövparkens trädgård" som var öppet!!


   

Egentligen var jag nu så slut - jag fick lov att verkligen fokusera, så jag inte skulle vingla eller snubbla. Men handlade lite ljung och prydnadskål gjorde jag. Och fick lära mig, att ljungen vill ha vatten även under vintern!! Liksom oxå vinrankan och vildvinet ska man se till, att dom inte torkar ur helt!! Och när jag bäddar in dom i säckarna med frigolitchips, ska jag lämna säckarna öppna, så luften kommer åt.


Så skulle jag då tillbaka till bilen. Tänkte ett tag, att jag skulle fråga kvinnan i blomaffär´n, om hon kunde köra mig tillbaka. Men - hon var ju ensam i affär´n..... Så jag gick - fem steg i taget och övertalade mig själv - man orkar alltid mer än man tror - jag har klarat värre saker.... Så stannadejag och fotade lite då och då.....


      

Äntligen framme belönade jag mig med en kopp te och en fylld sockerkaka vid fiket. Satte mig inomhus - vägrade ta fler steg än jag måste   Hittade ett litet mysigt krypin, som gick i blått!!


             

Av Stina - 16 september 2013 19:30

Det tog sin tid, men nu är två tavlor till färdiga. Det är så KUL att sy och sy - att komma på ideér och lösningar mer eller mindre tokiga   



 Vad är då detta?? Jag vet faktiskt inte!! Hittade en bild bland mina foton, som såg ut som nå´t som liknande denna. Men det här är min tavla.... Nå´n sorts väv av olika tyger sned och vind - på flit förstås. Den var väldigt kul att sy i alla fall   


 

Jaaa - jag vet inte vad det här är heller - förutom silverormen då. Den blev till eftersom jag ville testa att väva ihop tyg"banden" på riktigt. Banden är alltså fodrade och är bara fastsatta i den inre ramen. Så tyckte jag att tavlan blev alltför fyrkantig och då kröp silverormen in i sitt bo   


Det är bra konstigt - när jag har sytt färdig en tavla och kommer till ramen - då tar det tvärstopp   Jag fundrar och fundrar - ska det vara en smal ram, en bredare ram eller först en tunn och utanpå den en bredare?? Och vilken färg ska det vara på ramen?? Jag provar att lägga tyger i olika färg bredvid tavlan och jag låter den "ligga till" sig ett tag. Och ibland konsulterar jag Annsan, som lägger sina förslag!! Förslag som jag ofta tycker verkar rätt och ibland inte.... 



eldkamin att

Igår var Tom hit och fick fart på min nya - lite större TV. Han fixade till kanalerna oxå och det blev jättebra!! Sen monterade han min gamla TV som dataskärm!! Perfekt!! Och dessutom är nu tanten ansluten till skajp!! (jag VET att det ska stavas "skype" - men det blir ju skajp - på svenska!!) Ännu har jag inte kommunicerat med någon, men de ska välan bli....

 

Annars har det väl inte hänt så mycket. Jag blir liksom en eremit, när jag är inne i en syperiod. Och laga mat, diska, tvätta och sån´t blir ovälkomna avbrott   För att inte tala om, när jag måste ut och införskaffa påfyllning i kylskåp och skafferi. Eller ta PK-prov - som jag gjort idag....

 

Det där med ätandet har gjort mig mer eller mindre frågande. Jag började ju med den där 5 + 2 dieten. Men de två dagarna höll ju på, att ta kål på mig! Jag blev matt, knäsvag, yrslig och mer än vanligt trött. Så jag gick över till min gamla vanliga Viktväktar diet istället. Så bra med min CD, där jag skriver in allt jag äter. Och får besked så jag inte äter för mycket och inte heller för lite. Men när det kommer nå´t emellan, så jag inte kan äta mitt inrutade mål mat i rätt tid - då blir jag lika matt, skakig och spagetti i bena som med den förra dieten. Jag förstår inte vad som har hänt med min usliga kropp?? Jag som förut har kunnat låta bli att äta ända till kvällen, utan att känna nå´t konstigt. Längre tillbaka i tiden kunde jag ju fasta utan att känna vare sig hunger eller knäsvaghet. Men, men - det är väl åldern som sätter spår....

 

Och nu är det nog slut på solsken och VÄRME tyvärr..... Nu är tiden inne, då den här tanten fryser och fryser och - fryser..... Känner mig som ett vandrande kylskåp redan. Och då har ju inte vintern kommit ännu ändå. Men det är bara att finna sig - vetekudde, raggsockor, flieströja och plädar.... Så har jag ju min härliga, konstgjorda eldkamin att värma mig framför!!   

 


Av Stina - 6 september 2013 20:09

I lördax för en vecka sen ringde Annsan och väckte mig. Och det gjorde mig ingenting, för vi skulle iväg på utflykt!! Det var nämnligen marknad i Nora. Den här tanten älskar ju marknader!! Numera orkar jag ju inte så mycket, men jag laddade med rullatorn i baksätet. Från Riddarhyttan körde Annsan, så jag kunde sitta o blunda eller kolla på vackra vyer. Det är inte så lätt, att fota genom bilrutan, medan vi åkte. Men jag gjorde några försök....


     


Tänk ändå vad vackert det är i Sverige - det finns mycket att njuta av


Väl framme i Nora fanns det oxå en hel del vackert. Och mååånga människor!! Rätt bra med rullator faktiskt - folk gick liksom undan, när jag kom    Ja gamla tanter är ju inte alltid lätta att tas med - jag kunde ju ha kört på dom!! Jättemånga stånd fanns där förstås med allt mellan himmel och jord. Men det jag minns bäst är "Noraglassen" - glassälskare som jag är. En stoor strut med vanilj- och chokladglass i massor, lite sås på det och en chokladpralin på toppen   Tyvärr kom jag för sent ihåg att ta ett foto av den - men den var maffig!! Och mättande!! Sen gick vi förbi flera stånd med smycken - vackra smycken. Och inte kunde tanten låta bli - det blev några nya halsband....


Egentligen gick vi runt ett kvarter - och det räckte allt för oss - vi gick mot bilen. Och passerade en del vackerhet...


       

Annsan är ju minst lika fototokig som jag - vi gick förbi små söta hus med frodig grönska och en humle som hade fått för sig att en lyktstolpe var en hummlestör....


Hemma hos Annsan i Riddarhyttan igen, kunde jag inte låta bli att fota hennes pioner


       

Nog finns det variation på färger allt - såå vackra!! Väl hemkommen blev det sängen förstås. Men jag är så glad, att jag kunde hänga med. Stort TACK till dig Annsan!!   


Så har jag sytt lite mer. Först blev det ju en blå tavla, sen en röd. Så fick jag för mig, att sy en grön oxå - inte min färg precis. Men jag blev faktiskt nöjd. Så kom Annsan med en idé att jag skulle sy en vit oxå. Men det var lättare sagt än gjort!! Det GÅR inte, att sy med bara vitt!! Men jag la på lite olika tyger och sydde med olika trådar. Och till slut blev jag faktiskt rätt nöjd med den oxå!! Fast den blev något lite större, än de andra tre - men det får vara så....


       


                                                  
         


Och ändå mätte och mätte jag alla avstånd på både på den inre och den yttre ramen. "Sommar", "Vår, "Vinter" - men vad skulle den mörka blå vara för nå´t?? Inte liknar den väl höst precis.... Men nu är jag klar med dom - dax för nästa projekt!! Det var så himla kul att sy igen   


Så var Tom hit i tisdax kväll och hjälpte mig med datorn. Han fixade lite smågrejer, som jag har undrat över och lärde mig lite småsaker. Så installerade han Skajp åt mig och fixade så att Viktväktarnas program funkar igen.


Han hjälpte mig oxå att beställa en ny TV - lite större än min nuvarande. Jag börjar ju se så glist - svårt att läsa texten emellanåt. Så blev det så klart en webkamera - så jag kan se Maja och Milou framför allt - när jag sen skajpar   Men en ny dataskärm tyckte han var alldeles onödigt. "Texten blir inte större, för att du har en större skärm" påstod han. Det har jag lite svårt att förstå.... Och CD-spelare - det kan jag lika bra använda datorn till, tyckte han Och det har han ju rätt i. Men senare kom jag på, att då måste jag ju ha ljudet på förstås. Och tar jag mig då en paus från syendet, för att spela lite puzzelspel, så blir det ett förfärligt liv   Och fortfarande kan jag ju bli halvt panikslagen, när det blir föör högt ljud. Så jag har fortsatt lyssna på ljudbok i min lilla CD-spelare, fastän jag måste har proppar i örona. Och måste ladda batterier i ett kör..... Och innan Tom gick sa han, att det är bara att du ringer, när paketen har kommit   Skönt att ha en Tom att vända mig till och få hjälp med nymodigheterna.... 

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards