stinalill

Direktlänk till inlägg 5 november 2011

Sjuka vården o babytäcken

Av Stina - 5 november 2011 15:20

 

 Det här kortet skickade Anita till mig för någon vecka sen. Tyckte det var så kul - en reklamskylt från 1941 :-) Javisst sparar jag på tråden - oj, oj, oj!!!


Ibland kan jag inte låta bli, att fundera hur sjukvården fungerar/inte fungerar. Landstinget är ju en stor koloss - tydligen väldigt svår att organisera - och effektisera. Under åren som gått, har jag ju haft årskilliga kontakter - tyvärr - med sjukvården. Visst är jag tacksam, för att jag KAN få vård. Känns som att jag trots allt har dragit en vinstlott, som inte blivit född i Gambia t ex.


MEN. Åtskilliga gånger har jag blivit varse, att den högra handen inte vet vad den vänstra gör inom sjuka vården. Jag fick en telefontid till Dr G för någon vecka sen. Min värk i högeraxeln har spridit sig ner i armen, bak i nacken och fram till nyckelbenet. En tortyr att klä på och av mig. Jodå Dr G skrev ut Tramadol åt mig. Men han varnade mig för att äta Diklofenak (inflammationshämmande) eller liknande preparat. "Det är livsfarligt", när jag äter Waran (blodförtunnande) - man kan få spontanblödningar!!


Så läste jag på min blogg härom dagen på "för två år sedan". Jag hade varit inlagd akut i Västerås med en fruktansvärd värk i höger höft/ben. Och då fick jag Diklofenak i flera veckor!! Utskriven av läkare i V-ås!! Samtidigt som jag åt Waran!! Så hör det till saken, att det är BARA denna medicin, som hjälper mot min värk - den försvinner!! Tramadol tar i och för sig tillfälligt bort värken, men jag måste underhålla hela tiden. Och den medicinen är beroendeframkallande.....


Så idag har jag tagit Diklofenak.....


Sen frågade Dr G vid telsamtalet vi hade, om jag hade fått kallelsen. Neej. Jo jag hade tid hos honom den 21 november. Antar att det är en så´n där årlig besiktning dom ska göra av tantens hjärta. Och det är ju BRA!! Några dagar senare fick jag en kallelse till kardiologen på Medicin i Köping!! Till den 21 november!!.... Den högra och vänsta handen...... Så nu har jag gått och funderat några dagar - Dr G eller DR A??? I och för sig skulle jag kunna hinna till båda, om jag la på en rem. Förmiddan till Dr G och sen ner till Köping till Dr A på eftermiddan ;-) Men det är ju lite "missbruk" av vården, som är så hårt ansträngd och dyr. Så på måndag kommer jag nog att avbeställa besöket i Köping.....


Jag har fördrivit tiden annars med att sy ett babytäcke till!! Så nu får de blivande föräldrarna ett rosa, ett ljusblått och ett "70-tals"täcke att välja mellan ;-)


   


Och idag har jag tagit "ledigt"!! Det är så vansinnigt skönt, att ligga i sängen och först läsa tidningen. Sen släcka lampan igen och lägga mig i sovställning och slumra bort en timme eller två. Sen ligga och fundra lite på än det ena, än det andra.... Jag njuuter verkligen av att kunna ta livet i min egen takt :-) Härom natten drömde jag förresten att Cornelis Wreesvik och jag var på samma fest!! Och han uppvaktade mig intensivt och jag var så stolt över att han hade valt ut MIG *fniss* Sen började det talas om skola och barnomsorg. Och jag höll ett övertygande och bombsäkert tal om hur skolan "borde" fungera - inga faktaspäckade inlärningar (det kan vi ju använda internet till), utan etik, drama och rollspel. Bygga självkänsla. Ta tillvara ungarnas naturliga nyfikenhet - så att dom fortfarande tycker skolan är KUL t o m i nian!! Ja, ja - det låter stort, när katten skiter ;-)     

 
 
Ingen bild

de blivande föräldrarna

11 november 2011 20:10

det med fjärilarna är finast tycker vi som gillar och känner igen våra färger orange och grönt. många kramar från de i väntans tider.

 
Margit

Margit

13 november 2011 18:15

Hej Stina!!! Det var länge sedan jag tittade in hos dej! Minns arr du hade 2en paus"..och så belv det inte av att titta.
Ja det var en bra "affisch" om tråden. Tänkte direkt på detdär om BLÖJORNA vi läst om i veckan. Att personalen skulle kolla HUR blöta o nerkissade dom var. INTE byta om dom bara var fuktig o våt. Dom skulle spara pngar på...BLÖJORNA!
Så fina babytäcken du sytt!! Du är en riktig tygkonstnär du!!!
Ja vården...det är ,ycket som är konstigt..men det är mycket som är bra också..... Jobbar ju fortfrande själv..ibland..på nattpass...
Och vintern, den låter vänta på sej, och skönt är väl det. man hinner nog tröttna under våren..på snön.
Kram!!!

http://margiholm.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards