stinalill

Alla inlägg den 3 november 2008

Av Stina - 3 november 2008 19:40

Javisst Synne - du har rätt!! Bloggen är till för mig och när jag behöver gnälla, så ska jag inte censurera mig själv. Tack för dina kloka ord vännen!!


Så idag ska jag tala om sjukhus igen.... Visste ni att Landstinget har en rysligt effektiv faktureringsorgansiation! Jag åkte alltså in på akuten ca kl 12 på torsdagen. På fredagen var Annsan hem till mig och tog med grejer till mig på sjukan i Västerås. Och då hade hon även fakturan med till mig på patientavgiften!! Det var väl snabbt marscherat!!? Blev rätt avlång i ansiktet, om man säger så.... Skulle vilja se nå´t annat företag som är sååå snabba med sin fakturering...??


Sen är det detta med sjukhusmaten. Varje gång jag blir inlagd på sjukhus, funderar jag över, varför inte maten innehåller mera grönsaker?? Där kan ligga ca 10 harikoverts och skvalpa på tallrikskanten. Eller ca 15 tunna kokta morotsslantar. Eller en liten skål med skuren sallad - brun i kanten.... Enligt mig borde ju sjukhusmaten vara en bra förebild. På sjukhusen borde man väl - om nå´nstans - veta vad som är nyttigt!!?? Och ingen kan väl ha undgått, att "vi bör äta mer grönsaker"??  För vår hälsas skull!


Det är naturligtvis så, att när man är sjuk, har man ingen vidare aptit. Men varje dag går en personal från patient till patient och frågar vad vi väljer för rätt både till lunch och middag - det finns alltid två rätter att välja mellan. Och det är ju jättebra!! Då kan jag t ex undvika att beställa ris - som jag garanterat inte skulle äta upp. Men samtidigt skulle man väl kunna fråga om man vill ha en stor, mellan eller liten portion?? Så skulle det bli lite mindre svinn - kosta lite mindre. Jag orkar sällan äta upp den portion jag blir serverad.


Sen vet väl alla vid det här laget, att det är många, framför allt äldre, som lider av diabetes. Alltså inget sött till dessa patienter. Men var och varannan dag serveras det söt kräm, pudding eller söt fruktsallad till lunchen. När jag en gång gjorde mig dum och frågade varför, fick jag svaret "man har kommit fram till, att det inte spelar nå´n roll om diabetiker äter sött"!!!  Är det nå´t nytt rön, som jag helt har missat???


Visst är det fantastiskt att vi över huvud taget får mat på sjukhusen i Sverige! Om man jämför.... När jag var i Gambia fick de anhöriga komma med mat till sina sjuka släktingar, som låg inlagda. Och vi har ju fantastiska apparater, som kan se och mäta allt möjligt som är sjukt i våra kroppar. I Gambia var man så stolt över en kuvös, som man fått i bistånd från Sverige - men man hade ingen el....!! Så visst har vi en väldigt bra sjukvård jämförelsevis i Sverige - än så länge.....


Men det går utför - det behövs fler människor som vårdar patienter. Jag tror, att man skulle bli bra mycket fortare frisk, om någon då och då kunde sätta sig på sängkanten - utan att vara jättestressad. Hålla handen en stund - förklara för en i lugn och ro vad som felas. Förklara varför jag ska ta den och den medicinen, vad den och den undersökningen innebär. Trösta om det behövs, uppmuntra och inge TRYGGHET!! Man är så otroligt utsatt och utlämnad som patient!


Ja det var dagens funderingar.... Känns faktiskt lite bättre ändå idag. T o m så jag lät bli att ta smärtstillande mitt på da´n idag! Och Ruth - jag äter inte all denna medicin, som finns på bilderna! De som finns i köksskåpet är "kommande" medicin och medicin, som jag kanske äter nå´n gång. Men det som står på furuhyllan äter jag dagligen! Och jag avskyr, att ta mediciner och jag har svårt att svälja dem! Händer att jag spyr, när en tablett fastnar på väg ner i halsen.... Usch och blää!!



Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards