stinalill

Alla inlägg den 22 november 2008

Av Stina - 22 november 2008 18:14

Så var då mitt tävlingsbidrag klart! Temat var alltså "gran" - storleken given ca 23 x 29 cm. Valfri teknik - i mitt fall valde jag ju textil - så klart.... Den är sydd i frihandsbroderi på maskin. Alltså man lägger tyg på tyg och syr i små kringelikrokar över hela ytan. Byte till olika tråd vartefter jag vill ha fram olika effekter. Stjärnan är sydd med silver-metalltråd liksom kulorna i granen. Stjärnorna på himlen är små, små vita glaspärlor. Snörena runt paketen är guld-metalltråd. Himlen är sydd med genomskinlig nylontråd. "Inuti" snölyktan har jag lagt guldglittrig, tunn chiffong. Sen spände jag tyg över pannån (och spikade fast på baksidan) - så sydde jag fast tavlan för hand på det tyget. Innan zig-zackade jag kanten på tavlan i väldigt tät zig-zack.


Så var det bara dammsugning kvar för denna gång.... Birgitta kom hit med adventskransen (som hon gör före varje första advent och delar ut till vänner och släkt!!!) Då hade jag inte plockat undan alla tyger ens. Så jag fick svepa undan, så vi fick plats att sitta vid köksbordet och fika. Det slipper jag sen - i nya lägenheten! Men jag tror inte Birgitta tog illa vid sig - hon vet ju hurdan jag är. Har icke 17 tid att städa, när jag syr....


Har lyssnat färdigt på Aino Trossels bok "En gränslös kärlekshistoria" idag oxå. Olika generationers liv och förhållande till den s k kärleken. Vilka svårigheter kvinnor hade förr, med männen som bestämde och krävde sin "rätt". Kvinnan var inte mycket värd. Vi har ändå kommit en bit på väg till ett jämställlt samhälle. Även om mycket finns kvar att göra. Om några generationer så.... kanske....


Hörde förresten att postdirektören skulle avstå från sin lön på 900 000 kr i månaden!! Det var ett fint drag tycker jag! Han ville inte bli betraktad som girig..... Fler borde följa i hans fotspår.....


Nej Ruth - jag har inget lapptäcke i min säng! Jag syr inte så stora saker - det blir för jobbigt för min högeraxel. Den tål inte överbelastning. Och när man ska quilta ett täcke, blir det rätt tungt. Min yngsta dotter däremot har sytt flera lapptäcken tidigare - sååå vackra!


Ja Resenärskan - när du påtalar det, så ser jag ju att det är buggning på gång på min blåa vägg!! Kul!!


Nu dax för dammsugning före nästa projekt.....

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards