stinalill

Alla inlägg under juni 2009

Av Stina - 9 juni 2009 20:14

Ja det var början på en sång från min ungdom. Fortsättningen minns jag inte. Men vita syréner är fortfarande lika underbara - bara doften.....


Jag sov inatt!! Inte en enda gång vaknade jag av att det gjorde ont! Sååå skönt!! Så jag tyckte det var onödigt, att springa till doktorn och avbeställde därför tiden. Men, men - nu är tant Anka tillbaka. Det räckte med en lugn och stillsam dag - värken kom igen.... Det hade jag väl kanhända kunnat räkna ut. Men är man optimist (?) så är man. Förhoppningsvis blir det ändå bättre och bättre vartefter.


Det var ju olika förslag om den lilla "påsen" jag hade sytt. Att sätta den på handen och slå näven i bordet  njaää - tror inte jag kan bli så arg..... Och min kära svärson har då fantasi och förminskar min kroppshydda!! Möjligtvis kan kanske han ha den att vila tummen på, när han har sågat i tummetotten.... JAG tänkte mig faktiskt, att man skulle ha ett paket pappersnäsdukar i den! Så att man hittar dom i väskan och så att dom inte rasar ut ur den lilla plasten, som dom ligger förpackade i från början.... Det var alltså tanken. Men Anita som fick min lilla "uppfinning", tänkte sig att ha mobiltelefonen i den! Så 1 - 0 till dig Ruth!!


Hade tänkt mig att fota lite på hemvägen från Norberg. Men efter att ha handlat i Fagersta, kände jag bara, att orken inte räckte. Men det blir väl fler dagar. Såg att lupinerna blommar nu! Dom är så vackra!! När jag hade hus en gång i tiden, bestämde jag mig för, att jag ville ha lupiner på tomten. Jag grävde upp och flyttade lupiner, men det funkade inte. Gick så långt, att jag köpte en särskild bakteriekultur, som dom behövde för att växa enligt en trädgårdsmästare. Men inte - dom ville helt enkelt inte växa där jag ville.....


Och nu är det alltså kväller och tröttheten har segrat....

Av Stina - 8 juni 2009 22:25

Idag tänkte jag, att du ska få gissa lite! Vad är detta på bilderna ovan?? Ena bilden är framsida och den andra bilden är baksidan (eller tvärs om, om man vill det ;)). Den är ca 8 X 12 cm stor och dragkedja på ena kortsidan. Vad ska man ha den till tror du???


Dagen idag har varit väldigt låååång. Vaknade lika tidigt imorse - det var värken som väckte mig. Och när klockan var 8.00 var jag först på telefon till läkarstation. Det är inte illa pinkat för att vara jag..... Fick en tid till imorr´n kl 13.45 Dr Ola hade semester, så det blir en läkare från Turkiet. Nå´n cortisonspruta blir det inte den här gången i alla fall. För det måste vara minst tre månader emellan. Jag håller tummarna för att han hittar nå´t antiinflammatoriskt som funkar ihop med Waranet och hjärtsvikten....


Ja, ja det är inte lätt att reparera gamla tanter.... Kanske snart dax att ta fram rullatorn från källaren. Det tyckte sköterskan, som jag pratade med i telefon imorse. Men nej - det GÖR jag bara inte. Den tiden kommer säkert - men inte än :I


Imorr´n efter läkarbesöket ska jag iväg till Norberg och träffa Anita. Vi ska gå på Elsa Anderssons konditori och fika :) Med eller utan värk.....

Av Stina - 7 juni 2009 18:12

Hoppas ni gjort er plikt och varit och röstat idag!!?? Annars har ni drygt två timmar på er ännu!! Är man emot EU - som de flesta verkar vara, tycker jag - kan man rösta på vänstern i alla fall. Eller Fi.....


För övrigt har dagen varit hemsk. Vaknade redan klockan 6 med jätteont i höger höft/bak. Så jag har vaggat omkring som en skadeskjuten anka idag. Det verkar vara dax för läkarstation imorr´n..... Jag har petat i mig en 100 mg Tradolan + 1 g Alvedon två gånger idag. Och visst lindrar det - men långt ifrån helt. Och trött av Tradolanet, så jag har legat i sängen och slumrat till och från.... Ja man ska väl veta, att man lever....


Efter röstningen tog jag mig i alla fall till mitt liljekonvaljställe och plockade den sista buketten för i år. Doftar ljuvligt! Synd att de blommar över så snabbt.... Och kallt ute så in i bäng!! Skulle behövt både regnjacka, vinterkängor och vantar idag. Men just NU skiner faktiskt solen!! Så dax nu, när dagen snart är slut....


Positiva tanten idag vekar det som....

Av Stina - 6 juni 2009 20:47

Ja så var då gardinen (gardinerna) färdig!! Dom är lika breda båda två, även om det inte ser ut så på bilden. Däremot är den översta något längre. Rutorna mäster 4,5 x 4,5 cm. Egentligen skulle dom ha varit lite större. Men jag började med att sy ihop lappar i olika längd - 4,5 cm breda - så där lite huller om buller - helt osymetriskt. Men det blev inget bra, så det blev lite sprätta. Och sen tyckte jag, att jag skulle använda det sprättade tyget - och då blev inte rutorna större....


Solveig R hade en rolig kommentar tidigare : "Först klipper du sönder tygerna i bitar och sen syr du ihop dom igen"!! Ja de låter ju onekligen lite skitzit.... Men har man tid, så går det för sig.....


Kanske låter det på mina fundeingar tidigare i veckan - som om jag fortfarande grubblar över min barndom. De gör jag egentligen inte. Men minnena hoppar upp emellanåt. Idag tänkte jag t ex på min bror Hans - den snälla av mina bröder - två år äldre än jag. Jag hade riktigt roligt, när han ville leka med mig. Minns en sommardag då vi var till en sommarstuga, som ägdes av en vän till pappa. Och Hans och jag lekte militärer, som gjorde exersis! Ett ljust minne med skratt!


Jag minns oxå hur vi en dag, när vi hade fått mycket plommon av någon, vem minns jag inte. Hans och jag låg i varsin säng, käkade plommon i massor och kastade sen kärnorna på varandra! Också med skratt! Och när vi var ännu yngre och vi var hemma båda två hos vår morfar och "plast"mormor i Huddinge en sommardag. Vi låg i hängmattan och svängde och turades om att ramla ur. Mycket skratt!! Kom ihåg hur det kändes de här gångerna. En samhörighet med glädje ända ner i magen....


Åter till nuet. Värken i höften/baken har tilltagit igen - inte kul.... Har käkat värkpiller och legat rätt mycket i sängen idag. Kollat på en massa konstiga och dåliga TV-program. Och slumrat till då och då. Men framåt kvällningen kom jag igång lite. Jag dammsög HELA lägenheten utan att vila emellan!! Kändes bra! Och badat och tvättat en maskin. Och ätit potatisgratäng (färdigköpt!) med kassler - mums! Viktväktarprogrammet har jag tillfälligt spolat. Var så less och omotiverad, när jag stod stilla i viktnedgång. Tålamodet är inte det bästa....

Av Stina - 5 juni 2009 22:41

Det blev en lång "arbetsdag" idag. Min lilla symaskin Huskystar behagade krångla. Det började smälla i henne vid varje stygn jag sydde.Till slut skruvade jag isär det som gick att skruva isär, borstade och oljade allt rörligt jag kunde se. Och sen ville hon sy igen!!! Hon var väl lite slutkörd, antar jag. Och jag hade slarvat med rengöring..... Guskelov har jag en maskin till, om Huskystar helt skulle lägga av - en Bernette.


Och gardinen är klar - till slut!! Men jag har slutstryket kvar, så den får komma på foto imorr´n. Egentligen är det två gardiner. En kappa och sen en "insynsskydd"-kappa. Tanken är, att den ska sitta på toan hos Bergefurs - om dom vill ha den....


Idag har jag lyssnat på noveller "Min mormors historia". Olika kvinnor berättar om sina mormödrar. Och tankarna har vandrat.... När jag var liten hade jag ju ingen mamma. Och inte heller nå´n mormor. Min riktiga mormor dog, när min mamma var liten. Sen hade jag en "plast"mormor, men det var nog inte så mycket att hurra för. Och några år hade jag en "plast"mamma oxå. Så hade jag en farmor, men hon var inte snäll - som jag berättat om förut.


Så egentligen har jag inte haft några förebilder av vare sig mamma eller mormor. Jag har många gånger fått gissa mig till, hur jag ska vara i de rollerna. Mycket har väl fallit sig naturligt. Jag har försökt vara sådan, som jag själv skulle velat haft min mamma och mormor. Men visst har jag fallerat som mamma allt emellanåt. Men numera har jag kastat det dåliga samvetet över detta , överbord. Jag gjorde så gott jag kunde och det känns numera som "good enough".... Jag gjorde så gott jag kunde - med den ryggsäck jag hade.....


Tänk vilken tur jag har, som har min sömnad att ta till som hobby!! Jag tycker det är roligt och det finns ju hur många variationer som helst. Men jag tror jag har sytt färdigt med gardiner nu på ett tag.... Ankie - du skulle kunna få tala om vilken bredd köksbordet har!!?? Nästa projekt skulle kunna bli tallriktunderlägg till det bordet.....


Hög tid för sänghalmen....

Av Stina - 4 juni 2009 21:37

Tack för all respons jag fick på gårdagens inlägg!! Det är många tankar som rört sig. Och rört vid mig! Detta är ju en av de väsentligaste funderingar jag har om livet. Mina barn och mina barnbarn - de viktigaste i mitt liv. Och att förstå mig själv och andra. Och barn i allmänhet. Det är ju inte för inte som jag blev förskollärare - och skulle "ta hand om" alla barn, som hade det knöligt. Jag förstod det inte då - men det var ju ett sätt för mig, att ta hand om andra barn, istället för det barn jag hade inom mig....


Klockan har gått lika fort idag! Jag har sytt och sytt och börjar ana resultatet. Det borde bli klart imorr´n. Sen får jag väl se, om det faller dotra på läppen.... Har oxå lyssnat på en bok hela da´n  "Gone baby gone". Egentligen inte en bok i min smak - mycket skjutande och blod som droppar :( Men nu måste jag ju lyssna klart, så jag får reda på, om dom hittar igen den bortrövade fyra-åriga flickan.....


Men imorr´n MÅSTE jag ut och köpa en lampa till symaskinen. Det är en tålamodskrävande handling, att få tråden på nålen utan lyse!! Och ute är det regn, blåst och kallt. När kommer nästa sommar mån tro.....


Synd att inte Stefan vann nå´t :( Hade sett fram emot att fira hans miljonvinst på en krog i Uppsala.....

Av Stina - 3 juni 2009 21:42

Jösses vad dagen springer fort! Sydag idag - men detta kommer att ta tid, även om jag gjort undan det "värsta". Sen blir det kul, när jag har fått stryka isär alla sömmar, och kan sy ihop skiten. Och få se hur det tar sig ut....


Jag har varit på vernissage idag på bibblan! En tjej jag känner bjöd in mig till sin fotoutställning. Och det var verkligen fint! Med både vinter-, höst- och sommarbilder. Hon hade verkligen lyckats fånga det vackra i naturen.


Så har jag funderat på det här med att vara förälder - utifrån boken "Kärlek och stålull". I boken är det alltså en mamma, som är utvecklignsstörd till tre flickor. Och barnen far illa så klart, eftersom mamman är ett barn själv. Men NÄR är det befogat, att omhänderta barnen? Var går gränsen? De flesta "vuxna" är ju mer eller mindre neurotiska. Och många har obearbetade trauman från barndomen. Som överförs till barnen - medvetet eller omedvetet.


Själv var jag ju inte alls mogen, att ta hand om barn, när jag var knappt 20 år. Älska dom kunde jag och det gjorde jag verkligen. Och jag ville ge dom ALLT gott på denna jord. Men visst misslyckades jag en del - som mina barn har fått lida av. Min ryggsäck var ju allt annat än tom. Men nog anser jag, att jag kunde ha vårdnaden av dom. Visst - jag skulle ha behövt lite föräldrautbildning och kanske lite stöd. Men det tror jag ju, att de flesta föräldrar behöver. Och en perfekt förälder finns ju inte heller.


Men NÄR är föräldrar helt OLÄMPLIGA som föräldrar?? Var går gränsen?? Ska verkligen utvecklingsstörda FÅ skaffa barn?? Ska en alkoholiserad mamma/pappa få ha vårdnaden om ett barn?? Är en mamma/pappa som är ute och festar varje helg, en lämplig förälder?? En förälder som byter partner stup i kvarten??


Ja jag vet - det GÅR inte att dra klara gränser. Men nog tycker jag, att barn får stå ut med mycket. Själv hade jag väldigt gärna blivit "omhändertagen", när jag var barn och fått en ny familj. Men egentligen VET jag ju inte hur det hade varit heller..... Ja - är det nå´n som har några åsikter???


Av Stina - 2 juni 2009 22:18

....Stefan, som fyller 44 år idag!! Hoppas du är nöjd med din födelsedag!! Blev det nå´n vinst i kuvertet mån tro??


Kramiz från svärmora

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards