stinalill

Direktlänk till inlägg 3 juni 2009

Lämplig och mindre lämplig....

Av Stina - 3 juni 2009 21:42

Jösses vad dagen springer fort! Sydag idag - men detta kommer att ta tid, även om jag gjort undan det "värsta". Sen blir det kul, när jag har fått stryka isär alla sömmar, och kan sy ihop skiten. Och få se hur det tar sig ut....


Jag har varit på vernissage idag på bibblan! En tjej jag känner bjöd in mig till sin fotoutställning. Och det var verkligen fint! Med både vinter-, höst- och sommarbilder. Hon hade verkligen lyckats fånga det vackra i naturen.


Så har jag funderat på det här med att vara förälder - utifrån boken "Kärlek och stålull". I boken är det alltså en mamma, som är utvecklignsstörd till tre flickor. Och barnen far illa så klart, eftersom mamman är ett barn själv. Men NÄR är det befogat, att omhänderta barnen? Var går gränsen? De flesta "vuxna" är ju mer eller mindre neurotiska. Och många har obearbetade trauman från barndomen. Som överförs till barnen - medvetet eller omedvetet.


Själv var jag ju inte alls mogen, att ta hand om barn, när jag var knappt 20 år. Älska dom kunde jag och det gjorde jag verkligen. Och jag ville ge dom ALLT gott på denna jord. Men visst misslyckades jag en del - som mina barn har fått lida av. Min ryggsäck var ju allt annat än tom. Men nog anser jag, att jag kunde ha vårdnaden av dom. Visst - jag skulle ha behövt lite föräldrautbildning och kanske lite stöd. Men det tror jag ju, att de flesta föräldrar behöver. Och en perfekt förälder finns ju inte heller.


Men NÄR är föräldrar helt OLÄMPLIGA som föräldrar?? Var går gränsen?? Ska verkligen utvecklingsstörda FÅ skaffa barn?? Ska en alkoholiserad mamma/pappa få ha vårdnaden om ett barn?? Är en mamma/pappa som är ute och festar varje helg, en lämplig förälder?? En förälder som byter partner stup i kvarten??


Ja jag vet - det GÅR inte att dra klara gränser. Men nog tycker jag, att barn får stå ut med mycket. Själv hade jag väldigt gärna blivit "omhändertagen", när jag var barn och fått en ny familj. Men egentligen VET jag ju inte hur det hade varit heller..... Ja - är det nå´n som har några åsikter???


 
 
Ingen bild

Ankie

3 juni 2009 22:32

Stefan låter hälsa att det tyvärr inte blev en endaste krona i vinst :-( Men det var spännande så länge det varade....

 
Ingen bild

Ankie

3 juni 2009 22:38

Själv tror jag att min största "skada" ligger i att jag inte hade någon pappa i min barndom. Liksom du inte hade någon mamma. I förlängningen skulle man kunna säga att du inte var någon lämplig mamma om du inte kunde se till, att jag hade en lämplig pappa. Idag har jag varit till tandläkaren. Det gör också ont. Och det går också över.

 
Ingen bild

Ann-Louise

3 juni 2009 22:52

Jag tror kanske att det snarare är så att vi hade en pappa, men han valde inte oss. Därav "skadorna". Många barn växer upp med bara en förälder närvarande, men blir bra vuxna ändå. "Skadorna" är livets skola, och alla har dom mer eller mindre. Jag tror inte man blir en bra människa om man bara glider runt på en bananskal i gräddfilen heller. Angående lämplighet så är det nog så att man måste bedöma det från fall till fall. Men vem ska göra bedömningen? Kanske man måste fråga barnen? Om någon frågat mig skulle jag iaf inte ha velat ha en annan familj...även om jag många gånger önskade att saker och ting skulle vara annorlunda.

 
Ingen bild

Annsan

3 juni 2009 23:03

Ja vem har rätten att bestämma... och ändå har vi skyldighet att våga se när barn far illa.Och agera... Jag tror att gränsen måste gå vid att kunna ge kärlek och sätta barnens behov o. deras bästa framför sina egna.Alla har vi en ryggsäck med olika tunga bördor att bära, men jag tror inte (eller vill inte tro) att folk som en gång lärt sig se, längre kan blunda sedan utan att agera! Ha det gott min Vän, och våga tro på att du hör till den skara som var "good enaught" /kram Annsan

 
Ingen bild

Hans

4 juni 2009 09:41

1 Kris=förändring,
2 Traumatisk kris = förändring som jag inte förstår
3 Ångest = förändring som hotar mitt jag
4 Förändring = livet

Olämlig förälder = den som inte upplevt något av ovanstående

Säg emot mig om jag har fel

Hans

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

4 juni 2009 12:12

Med all livserfarenhet och tid hade man helt visst (?) varit en bra förälder NU när det är för sent;(
Barn ska slippa vara föräldrar åt sina föräldrar och slippa bli sexuellt utnyttjade.
Mycket annat tål de nog.
Förståndiga socialarbetare är en bristvara har jag förstått.

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
Ingen bild

synne

6 juni 2009 08:20

Det är mycket svåra bitar du tar upp Stina lill.Men barn till alkoholiserade föräldrar kan bli mycket fina människor om dom har någon som stöttar dom under uppväxten.Jag fanns hela tiden från tidig ungdom för min brors dotter som är sex år ungre än jag.Så fort det var för mycket fylla hämtade jag henne eller hon tog siig till mig.Vi har mycket hårt knutan band mellan oss idag. Jag blev ju själv alkolist i 36-37 års ålder och då var ju två av barnen utflugna så gott som,skulle myndigheterna omhändetagit Tim då är en svår fråga.Han hade ju pappa och en bros som hela tiden fanns vid hans sida. Ja det är en svår fråga. Mina tankar går till mina barnbarn som inte heller mår så bra vid denna skilsmässa.Vad är rätt där? Ska dom behöva åka till en ostabil och dålig mamma och må ännu sämre eller ska vi som står brevid stötta upp och ge dom den trygghet dom nu behöver tills deras mamma repat sig.För mig är det en självklart svar att jag får ta över den rollen så att barnen börjar må bättre och får mycket ro och kärlek.Barnen vill inte åka till henne nu,dom gråter och är ledsna.Så nästa helg kommer det tre små docker som ska bo ela helgen med mormor och få lite lugn i sinnet.Vi pratar mycket om det och jag försöker se till så barnen inte lägger detta på sig själva utan säger att det kommer bli bättre med tiden och att jag finns här för dom tills allt lugnat sig.Det var väl inte detta som jag hade tänkt mig skulle ske men jag finns där till 100% för mina tjejer.Kram S

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards