stinalill

Direktlänk till inlägg 16 september 2009

Änglaknoppar och höstglöd

Av Stina - 16 september 2009 21:49

  

Idag minsann fanns det en massa konppar på Änglatrumpeten!! Så dax nu, när hösten står för dörren!! Undras hur jag ska göra - om jag ska ta in den?? Slår blommorna ut då??? Egentligen ska den ju in snart hur som helst - den är ju känslig för frost...

.  

När man kollar på vildvinet, kan man tro, att det redan har varit frost. Men jag tror ändå inte det.... Har idag tippat balkonglådorna över kanten - alltså innehållet. Sen tog jag några papperskassar, som jag gick ut och fyllde. Och sen i soptunnan med skiten ;) Imorr´n ska jag nog se, om jag hittar så´n där lila kål - minns inte vad dom heter. Kanske oxå lite ljung....


Idag har jag annars sleti, som den värsta kroppsarbetare ;) Dammsugit, torkat golv, storstädat toan och sist, men inte minst, sytt färdigt det jag hållit på med!! Duktig tant!! Men när jag hade tre cm kvar att sy, så slog det stopp i maskin Skrikandes Nålen fastnade och jag fick ta ur spolhuset och hela skiten och sen sätta allt på plats igen, innan jag kunde sy klart. Men nu har jag bara slutstrykningen kvar! Faktiskt skönt och jag är skapligt nöjd Glad


Och så var det kväller igen!! Nöjd med dagen idag och ser fram emot dagen imorgon....


Ps Igår kväll tog jag bort en stor fästing, som satt på ryggen!! Trodde först det var en stor, mogen finne. Men den skulle väck, tyckte jag. Så jag tog ett ordentligt grepp med naglarna och ryckte bort - fästingen såg jag då!! Bläää... Men jag tror den var död redan. Den hade nog blivit ihjälklämd under behålinningen hi, hi. Ibland är det bra när klädtrasorna sitter tight Flört

 
 
Synnöve

Synnöve

17 september 2009 05:15

Vad fin din blogg har blivit Stinalill.Du har blivit riktigt haj på detta.Önskar dig en bra dag.Kram

http://synnovesolbacken.blogspot.com

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

17 september 2009 14:01

Mmm, så vackert vildvin du har förevigat! Jag googlade lite och såg någon, som bar in den på nätterna när det var frostvarning och lät den komma ut på dagarn igen tills det var dags för vinterförvaringen. Men det beror ju på hur stor växten är ;)
Vad duktig du var igår :)
Kramar,

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Ruth

Ruth

17 september 2009 22:25

Somliga år så är Änglatrumpeten så sen med sin blommning, hade som flest 7 trumpeter, dom doftade så gudomligt gott på kvällen och på dagen var det en färprakt för ögat. Du får bära dom ut och in på dagar och nätter, eller hänga ett lakan över nattetid. Den tappar snabbt bladen när dom kommer in. Sista sommaren så kapade jag av dom och ställde under altanen för färd till tippen. Dom blev stående där till våren innan dom fick sin sista färd. Trotts -25* somliga dagar den vintern så var stammen frisk längst ner vid krukan på den ena. Men mina var så jobbiga, fick spruta dom varannan vecka för små gröna maskar, samma sort som jag hade på mina rosor i sommar, orkade inte en sommar till. Annars så förvarade jag dom i ett svalt rum i källaren. När dom åkte in så plockade jag av alla blad för att slippa allt skräp på golvet, vattnade lite då och då för att hålla dom vid liv. När dom väl kom ut så klippte jag av det som det inte kom blad på och som var dött. Lycka till med din trumpet.
Kramiz

http://bernamis.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards