stinalill

Alla inlägg under september 2008

Av Stina - 16 september 2008 20:46

Blommor jag fick från Birgitta till min födelsedag i somras! Tack Birgitta igen!

Av Stina - 16 september 2008 19:52

Jag har funderat på min bloggning en del de här dagarna, då jag inte har synts till. Jag kände en väldig motvilja mot att blogga. Och jag undrade naturligtvis vad det berodde på. Och nu tror jag, att jag har tänkt färdigt. Jag ställde krav på mig själv, att jag måste skriva trevligt, berätta intressanta grejer, få många läsare, många kommentarer o s v. Det blev inte roligt längre med mina egna krav på mig själv. Jag klarar inte krav - även om det är mina egna. Det skapar ångest hos mig. En rest från när jag gick i väggen för 10 år sen.... 


Detta låter kanske knasigt för många - men det skiter jag i. Jag måste inte förklara mig för nå´n har jag bestämt. Det bara är så här.  Och nu ska jag försöka skriva utan mina egna "ögon utifrån" - skriva bara för att jag själv tycker det är lustfyllt. Berätta stort och smått för mig själv - skriva av mig. Vill någon annan läsa - välkommen!! Vill någon annan kommentera - välkommen!!


I fyra dagar har jag sytt. Bestämde mig för att sy typ "konsumkassar" - som man kan ha, när man handlar - foto kommer..... Jag hade en papperskasse som förebild. Och det blev väldigt mycket syende. Sydde först själva mönstret utåt med fyra olika tyger, sen förstärkte jag kassen med tygband inuti fodret. Och sen quiltade jag med vadd emellan fodret och "utanpåtyget". Efter det sydde jag "vikningar", så det blir lätt att vika ihop kassen. Och sist handtag och en avslutande kant upptill. Plus en pappbit till botten, som jag klädde med tyg. Så att man kan ta ur den, när man ska tvätta den. Blev ganska nöjd faktiskt!! Inget jag tycker, att jag skulle ha gjort annorlunda - idag i alla fall....


Idag har jag badat, dammat, dammsugit, torkat golven - känns skönt efter all röra medan jag håller på att sy. För övrigt har jag varit rätt deppig. Tycker livet är så begränsat med den här kroppen jag har. Längtar efter barn och barnbarn så det värker ibland. Igår när jag pratade med Preben i telefon, började jag helt överraskande att gråta - det bara vällde fram. Det var väldigt länge sen det hände. "Duktiga" mamma Stina får inte gråta - det sitter i ryggmärgen fortfarande. Men det var skönt, att lätta på trycket. Önskar faktiskt att jag kunde gråta oftare.


Imorr´n är det dax för "second opinion" på sjukan i Köping. Får väl höra vad han säger överläkar´n. Annars får jag lyda ditt råd Erik och åka till er och bli akut sjuk..... så jag kommer in på Akkis istället.  Om det nu går att göra nå´t..... Men jag kämpar vidare i alla fall.


I förrgår kokade jag en jättegod redd kantarellsoppa med (7%ig matlagnings) grädde i. Jösses va gott det va - om jag får säga det själv. Vilken tur jag har, att andra plockar svamp åt mig!! Men jag måste ta itu med kilona. Jag har gått upp ca ett kilo - då jag istället borde gå ner. Men jag måste helt klart komma fram till en brytpunkt, när jag bara bestämmer mig. Då brukar det ju gå. Glass är så jäkla gott - och tröstande och ångestdämpande.....

Av Stina - 10 september 2008 19:57

Ibland kan man inte annat än förvånas över sjukvården! Min Läkarstation här i Skinnskatteberg är jag ju väldigt nöjd med - som jag har skrivit om tidigare. Som jag väl oxå nämnde förut, har jag skrivit till sjukahuset i Köping och bett om remiss till Akkis i Uppsala för en "second opinon" angående mitt hjärtflimmer och min hjärtsvikt.  Remiss till Akkis kunde jag inte få - det "brukar" dom inte skriva. Men en second opinon hade jag rätt till, men på samma sjukhus - Köping. Med en annan läkare. Då kan man ju fundera över hur opartisk denna nya läkare är......


I alla fall fick jag en kallelse i brevlådan redan idag!!! Till den 17 september!!Trodde det skulle dröja flera månader, men nu var dom mer än snabba!!  Med i kallelsen fanns remiss för provtagning och EKG här i Skbg. Och provtagningen skulle ske den 10 september - alltså idag - samma dag jag fick kallelsen! Slängde mig på telefonen så klart för att beställa tid för prov. "Vi har en telefontid för uppringning kl 14.00 Vill du ha den tiden, tryck ett". Så klart fanns ingen tid idag, men dom lyckades klämma in mig imorr´n. Så då ska dom åter igen försöka få lite blod ur mig..... Måste komma ihåg att värma upp mig med vetekudden innan.


Ja det ska bli spännande, att höra vad denna kollega (oxå kardiolog) sen säger den 17! Kan han verkligen göra en opartisk bedömning av hans kollegas arbete med mig?? Tills dess måste jag läsa på om ablation m m, så jag kan ställa de "rätta" frågorna  lagomt undergiven och undrande till den stora manliga kunskapen.... Han kanske rent av är förbannad på mig, för att jag upptar hans dyrbara tid alldeles i "onödan"..... En sak är säker - jag vill inte tillbringa resten av mitt liv i denna trötthet och begränsning, som jag haft det senaste halvåret.  Är så förb.... less på att aldrig veta - orkar jag - orkar jag inte. Less på att ligga i sängen flera timmar om da´n helt overksam.


Det kunde vara värre Stina - säger en röst inom mig. Javisst kunde det vara så. Jag kunde ha setat i rullstol - jag kunde varit HELT sängbunden - jag kunde svimma varenda dag..... Var tacksam för det du KAN göra Stina..... Men "jag vill leva helt och fullt, så vill jag ha det" som Mia Sandberg sjunger. "Vill och vill, din vilja sitter bakom spisen" sa min pappa, när jag var liten.... Ska väl kanske dra ut spisen och rengöra där bakom..... all gammal skit..... Men ta fram MIN vilja - "för det är jag värd"...

Av Stina - 9 september 2008 21:09

En NÄR-bild på ispärlorna i höstströmmen. Dom syntes inte så bra på föregående bild....

Av Stina - 9 september 2008 20:57

Det var någon förut, vem minns jag inte, som undrade vad man ska göra åt alla småflugor / fruktflugor så här på höstkanten. Jag brukar hälla lite vinäger i ett glas plus lite diskmedel (typ Yes - inte maskindiskmedel!) och sen en skvätt vatten på det. Den groggen gillar flugorna!!  Så till den milda grad, att dom går i döden för den!!

Av Stina - 9 september 2008 18:35

De fällda löven komer strömmande från mörka stjärnenatten - tillsammans med ispärlorna.......

Av Stina - 9 september 2008 18:00

Nä nu är det jäklar dax - att blogga alltså! Dotra ringde mig - förkyld och eländig - och undrade hur det var med mig. För jag hade inte synts till på bloggen på flera da´r!! Å de känns väl bra att vara saknad - bra att veta att dom hänger med mig lite då och då. Jag var bara tvungen att ringa dom alla tre i söndax. Längtar efter dom. Men det känns inte som kroppen orkar med några större utflykter.....


Först var jag lite deppad och ville inte skriva av mig min negativism till de som läser min blogg. Sen så tog jag mig äntligen över tröskeln och satte igång att sy. Det blev en tavla 27 x 22 cm i frihands symaskinsbroderi. Inte riktigt klar än - ska fästa fast den på ramen bara.  Den blev inte alltför munter - men det tycker jag inte hösten är heller. Visst är det vackra färger - så småningom i alla fall. Och visst finns det svamp och visst kan man tända ett ljus o s v. Men det är ändå jäkligt långt till vår..... Säg inte emot mig - för jag fryser om tårna och om kroppen - fast jag har tofflor och  xtra flieströja på mig. Men det är som det är - "Ge mig gåvan att acceptera det som inte kan ändras"...... o s v.


Jag testade i alla fall att skriva ut foto-löven på sån´t papper, som man för över till tyg. Och även om det inte blev så färgstarkt, som jag hade tänkt, så blev det i alla fall. Så nu gäller det bara att förverkliga de andra ideérna med den tekniken. Tiden får visa.....


Var ner och tog PK-prov idag. Svårt som vanligt att få nå´t blod ifrån mig - men på tredje försöket gick det. Dom tackade översvallande för insändaren jag skrev till Fagerstaposten. Dom hade förstorat den och satt upp i personalrummet. Jag skrev nämnligen om hur vänligt, respektfullt och glatt dom alltid bemöter mig. Dom ÄR verkligen pärlor! Blev nästan lite generad - att dom skulle bli så glada för lite beröm! Man borde nog slösa med lite beröm oftare. Kanske skulle man kunna bidra till en lite bättre värld - i det lilla......


Nu ska jag ta och sy färdig min lilla tavla.



Av Stina - 5 september 2008 19:34

Idag har datorn skött sig snällt och inte krånglat någonting! Var på biblioteket igår och lånade fyra talböcker. Började med att lyssna på "Innan jag dör" av Jenny Downham. Tycker den verkar rätt bra. När man kommit in på andra hälften av livet - kommer ju tankarna om slutet närmare. Men i den här boken är det en ung tjej, som närmar sig döden. Intressant att höra om vad hon vill göra, innan det är dax....


Datorn var alltså snäll idag. Men CD-spelaren krånglade istället! Tänk dom där tekniska makapärerna.... Till att börja med läste den lydigt upp ur boken. Men sen ville den baske mig inte mer. Jag tryckte och tryckte på dom rätta knapparna, men det hjälpte inte. Då blev jag lite ettrig och flyttade över lyssnandet till datan istället. Så fick CD-spelaren stå där och tjura. Och - som sagt - idag var datan på gott humör och läste snällt fortsättningen på boken!.


Mitt humör är inte på topp nu precis. Jag VET att jag brukar ha en downperiod, innan jag får ändan ur vagnen och sätter igång att sy. Begriper inte varför det ska vara så svårt att komma igång?? Jag har ju massor av ideér på min lista. Däremot har inte "den stora tröttheten" vällt över mig idag - jätteskönt!!


Solveig var upp en snabbis idag. Ska fålla ett draperi åt henne. Det är ju sån´t som är så snabbt gjort - ska nog ta itu med det imorr´n. Så kanske jag fortsätter med mitt sen - av bara farten. Skulle kunna tänka mig att sy en tavla med höstfärger i. Tiden får visa.... vart ideérna bär hän..... Dagen idag har i alla fall inte lett till något produktivt....

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27
28
29 30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards