stinalill

Alla inlägg den 13 november 2013

Av Stina - 13 november 2013 18:25

Igår fick jag ett intressant och trevligt telefonsamtal!! Det var min mammas kusin Birgitta som ringde!! (hon är bara fyra år äldre än jag!!) Jag har aldrig träffat henne - visste inte ens att hon fanns!! Hon hade gått in på Vilhelmina kommuns hemsida och kollat på fotoarkivet där - och hittat min pappa Ova. Eftersom jag tidigare gått in på den sidan och kompletterat bilder om pappa, så fanns mitt namn med där. Och hon hette ju Stjernström oxå som flicka.


Sen gick hon in på nätet och sökte på mitt namn. Och fick upp min blogg!! Och läste och läste och förstod, att hon kommit rätt. Bl a hade hon samma fotografi som jag har från när mamma och pappa gifte sig och moster Ylva var brudnäbb!! Denna Birgitta har alltså hållit på med släktforskning på sin (och min!!) släkt.


Hon berättade : MIN morfar - Anders Stjernström - hade fem syskon; Anton, Signe, Holger, Greta och Ville. Anders var äldst (född u. ä.) Och Holger var pappa till denna Birgitta. Hennes familj hade haft lite "hand om" min mamma och hennes systrar, när dom var små. Detta eftersom min mormor dog i barnsäng, när min mamma var nio år (hon var äldst av systrarna, sen kom Majken, Ulla och Ingegerd) Ingegerd blev bortadopterad som baby. På den tiden kunde ju inte en stackars pappa ta hand ett litet knytt   


Sen berättade hon, att hon och hennes man som vuxna hade umgåtts med moster Majken och även Ulla och deras halvsyster Ylva. Ingegerd hade hon oxå träffat. Däremot hade hon aldrig träffat min mamma, eftersom det var så stor åldersskillnad dem emellan. Men hon visste, att dom hade flyttat till Malgovik utanför Vilhelmina. Birgittas pappa Holger hade en gång varit och hälsat på dem där.


Birgitta berättade även om små "egenheter" hos moster Majken, som jag mycket väl kunde förstå och le lite åt. Hon var en stoor materialist och var mycket mån om sitt utseende. Att vara brunbränd och vacker var stort för henne, likaså att få frotteras med den övre  klassen i samhället.....


Birgitta umgås med sin kusin Gunnel (dotter till Holger) När B hade läst min blogg, bjöd hon hem henne, för att även hon skulle få läsa min blogg!!! Tänk vad internet kan vara bra!! Människor i hela världen kan få reda på massor om relationer och olika nät(!!!)verk.... 


Jaa jag försöker att skriva ner lite av allt hon berättade. Tänker att det kan vara intressant för min bror Hans och även för mina barn och barnbarn att läsa. Och min brorsdotter Chatarina förstås, som även hon har hållit på lite med släktforskning. Visst snurrar det en del i huvét efter detta samtal. Men det känns viktigt och även roligt att ha fått lite info om min mammas (och min!!) släkt på den sidan.....


Ni som tillhör släkten (ja andra oxå förstås!) kan väl skriva ner lite spontana reflektioner i kommentarfältet!!??


Så har jag sytt LITE grand oxå. Har länge tänkt, att jag måste välan sy lite vetekuddar, eftersom jag har en nästan full säck med vete stående. Det börjar av nå´n konstig anledning bli rätt fullt i alla skåp och utrymmen i mitt arbetsrum.....   


    


 

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards