stinalill

Direktlänk till inlägg 15 december 2011

Milou Lovisa och nu är det jul igen!!

Av Stina - 15 december 2011 19:26

Dagarna springer - snart jul!!! Och mycket har hänt!!


Den 29 november vid 8-tiden ringde Preben och berättade att nu var det dax för förlossning!! Oj, oj, oj!! Jag vaknade snabbt till, vill jag lova!! Och snabbt gick det..... Fick ett meddelande att flickebarnet föddes klockan 10.05 En bild fick jag oxå, även om Preben fick lov att skicka den per mail - jag har ju inte en så´n där telefon, som är kamera/ dator/telefon.... På den bilden är hon alltså 50 minuter gammal lilla Milou Lovisa!! Men bloggplatsen fick inte in fotot heller....


Den 3 december åkte jag till Gävle för att beskåda underverket! Det var minsann länge sen jag fick hålla ett sån´t där litet knytt!! Och jag tror ganska bestämt, att det är det sista barnbarnet mitt. I och för sig trodde jag ju, att Maja skulle bli det sista.... Ingen vet var haren har sin gång ;-)

Klickbilder!!

       


Tänk man kan sitta och bara titta på henne - små, små fingrar, många olika ansiktsuttryck och allt är så fulländat hos en så liten människa!! Hon sov ju för det mesta - i alla fall på da´n!! Men hon kollade oxå med stort allvar och mörka ögon in sin farmor, när jag stod nära henne.... Tänk att man får plats att älska så många!! Nu har jag sex barnbarn!!


Farmor hade med sig de få grejer jag hade kvar ifrån när Preben var liten. Jag har bytt vadd i både åkpåsen och "lapptäcket". Och så fick Milou sitt vagnstäcke, som är nysytt av farmor   ... Det går ju alltihop i 70-talets tecken minsann!!


       


Och Majagumman är nu bara två centimeter från att växa om sin farmor!! Och hon fyller snart 12 år - man kan knappt tro, att det är sant!! Hon är så fin, så fin! Men nå´n fotomodell vill hon inte vara :-( Men jag lyckades knäppa ett enda, när hon satt koncentrerad med sin surfplatta. Tänk så´na grejer det finns!! Dyyyra grejer - men hon hade köpt den för egna pengar.... Och satt och spelade Alfapet mot andra ute i cyberrymden samtidigt som hon chattade lite då och då....


Jag åkte hem på söndagen, innan det blev mörkt. Och jag fick se en fantastisk solnedgång!! Eftersom jag körde på motorvägen först, fotade jag i farten!! Åtskilliga foton blev det, men jag begränsar mig till två här...

   


Till första advent "gjorde jag jul" hemma! Har köpt en julstjärna på fot, så jag slapp hålla på och klättra upp i fönstrena. Man lär sig lite nyttigheter då och då ;-) Sen gjorde jag iordning mitt lilla tomteland på bänken nedanför min säng. Det är faktiskt riktigt kul, att ta fram alla tomtar :-) Och pyssla med dom....


Sen var Lotta och lunch-julade en dag hos mig! Och jag fick en så ståtlig Amaryllis och en så söt älva - Snöflinga heter hon, med ett fint rim till. Hon fick oxå sin plats i tomtelandet! Den älvan hade jag själv tittat på i blomsteraffär´n, men köpte den inte - även om jag hade velat.... Men nu hittade hon hem till mig i alla fall!!

     


Vid det här laget är så gott som alla mina julklappar klara!! Tänk att det är sååå kul att köpa, sy  och hitta på klappar till dem jag står nära!! Även om det är väääldigt svårt att köpa till ungdomarna.... Sen har jag några, som fyller år oxå mitt i alltihop! Det ser ut, att vara väldigt många paket. Men om man betänker, att jag har tre barn med respektive, sex barnbarn och så mina närmaste vänner. Då är det inte såå många paketer.... Men visst ser det lite julhysteriskt ut så här med alla samlade i en hög!!

 


Visst finns det många funderingar hos mig - om julen. Jag minns ju ta mig 17 ingen julafton från när jag var liten!!?? En julaftonskväll kommer jag ihåg, när vi kom hem från moster Majken i Surahammar. Minns när jag gick uppför trappen - vi bodde på tredje våningen. Jag hade fått nya, svarta läderstövlar med klackjärn!! Och det klickade för varje steg jag tog!! Då var jag glaad!!


När jag var och hälsade på Anita sist, låg jag i hennes gästsäng och vilade. Och vi pratade om politik, äldreomsorg och sjukvård m m. Anita berättade så för mig, hur hennes jular var, när hon var liten. Och rätt som det var, mindes jag hur ljushållarna i julgranen såg ut!! Blanka nypor, som man satte smala, vita, levande  ljus i. Men jag kunde inte frammana var julgranen stod. Kanske firade vi jul i min barndom ändå!!?? 


En annan jul, när jag blev bortskickad med en flamma till pappa, Pia, minns jag lite av oxå. Vi var till hennes föräldrahem i Forserum i Småland. Antar att vi åkte tåg dit. På julaftonen fick jag underbyxor och ett linne i julklapp av henne. Det blev jag så glad för!! Så fick jag en apelsin i ett paket av hennes bror, som låg i lumpen! Och på kvällen, när vi skulle lägga oss, skulle jag överlämna en ring till henne från pappa!! Det var en ring, som pappa hade gjort till min mamma en gång. Pia ville inte ta emot den, men jag var ju tvungen att övertala henne. Jag hade ju lovat pappa att lämna den.       


 
 
Ingen bild

Linnea

31 december 2011 12:39

tack för besöket och tack för alla fina julklappar!!! Milou sover med sin katt som har fått namnet Början. kram kram från svärdottern

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards