stinalill

Alla inlägg den 31 december 2011

Av Stina - 31 december 2011 14:04

Tänkte jag skulle avsluta 2011 med att komplettera med foton av sån´t jag har sytt till julklappar...


Klickbilder

   

Till Majan blev det en liten sminkväska typ och en lite större väska i hennes älsklingsfärger. Båda väskorna är fodrade med det turkosa tyget. Ett tyg av råsiden, som jag köpte, när jag var i Cambodja. Jag hade velat ha turkosa dragkedjor oxå och jag dammsög varenda sybehörsaffär utan att hitta någon. Så jag fick nöja mig med dragkedjor, som var det närmaste i färg jag kunde komma. På dragkedjorna på stora väskan sitter det små ljusgröna tofsar fastsatta på "kläppen".




 

Detta är en huv till Annsans hushållsassistent, som går i samma färger, som jag tidigare sytt en duk av till henne. Så är det en liten mumla som gör en loop på både fram- och baksidan.


   

Den här duken fick Lotta. Jag hittade mönstret i en tidning som heter "Lenas Patchwork", som jag köpte i Kolsva. Den är skriven på tyska, men jag behövde ju inte läsa, för att se hur den såg ut ;-) Färgerna var helt annorlunda i tidningen förstås. Den var rolig att sy - lite att tänka, men inte för mycket tänk....


 

Så sydde jag tre korgar - en till Anita, en till Heffa och en till Linnea. I botten sydde jag in så´n där tunn skärbrädesplast, för att få lite stadga. Sen fyllde jag korgarna med lite gammaldags godis, salta pinnar, kex och marmelad och lite annat smått och plock.


Till ungarna syr jag inte längre några presenter. Jag tror inte att de uppskattar dukar, tavlor och annat krafs. Ser i alla fall inte att de använder nå´t de tidigare fått. Förutom spishanddukar förstås! Och så´na fick Linnea och Preben var sin. Eftersom jag såg innan, att Prebens såg bedrövlig ut.


Men nu tror jag att sylusten är i antågande igen!! Ska nog börja det nya året med att sätta mig vid symaskinen :-) Jag har ju skrivit ner en och annan idé, som jag vill förverkliga.... Jag kan inte låta bli att tänka på, hur lyckligt lottad jag är, som kan använda tiden till att sy!! Vad 17 skulle jag annars göra av dagarna....


Jag brukar gå in och läsa på min blogg, vad jag gjorde för ett, två eller tre år sen. Och 2008 var tydligen ett riktig sjukt år. Då åkte jag in och ut på sjukan som en jo-jo. Förmaksflimret och hjärtsvikten kom efter en lunginflammation i början på det året. Guskelov har jag hållit mig rätt "frisk" i år!! Inga allvarligare tillbud - inget tarmvred, ingen lunginflammation och svikten har inte blivit värre :-) Jag har inte längre frikort på läkarbesök!! Även om jag har frikort på Appeteket.... Piller häver jag ju i mig fortfarande, även om Dr G har tagit bort ett och annat, som inte behövdes ;-) Kan jag sen fortsätta min viktminskning, kan det bara bli bättre. Före jul hade jag gått ner 7,5 kilo - bra jobbat tanten!! Men när jag kom hem, hade jag gått upp 1,2 kilo :-( Och ändå åt jag inga praliner!! Jag suger ta mig 17 i mig varenda kalori som finns.... Men, men - imorgon börjar lågkaloridieten ordentligt igen.... basta....


Tror att jag har accepterat mitt nya liv numera. Okej - det blir inga mer utlandsresor, inget mer paddlande, inget mer strosande i affärer.... Men - det går ju att göra andra saker. Handla pryttler kan jag ju faktiskt göra på nätet, jag kan lyssna på böcker, lyssna på konserter, jag kan köra bil, jag kan hälsa på barn och barnbarn och till och med ta mig ner till sjön på sommaren!!! Inte illa pinkat för en gamtant!!


Om år 2012 kan fortsätta så - då blir jag väldigt nöjd och tillfreds!! Sen önskar jag så klart att mina barn, barnbarn och mina vänner oxå får vara friska och krya!!

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards