stinalill

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2009

Svampar, tankar och böcker

Av Stina - 23 oktober 2009 17:33

Nu har jag sovit tre nätter på rad!! Och lycklig är jag!! Även om det var svårt, att somna igår kväll. Tänk att man blir en helt annan människa med sömn! Livet får lite andra färger liksom och blir inte lika eländigt. Jag hostar ju fortfarande - men inte alls i samma utsträckning som tidigare.


igår kom Lasse med en hel kasse med trattkantareller!! Härligt!! Och ett tidsfördriv med att rensa och koka. Så idag vankades det hemgjort potatismos med en härlig svampstuvning till! Smaskens! Sen åker resten av svampen in i frysen.


Och tankarna gick, när jag satt där och rensade dessa skogens läckerheter. Det är ju så olika, om man tycker om svamp eller ej. Kanhända är det så, att man lär sig gilla det, när man är liten. Och lär sig gilla att plocka den oxå, när man växer upp. Min pappa gillade att plocka och äta svamp. Och jag har alltid tyckt om det. Och mina tre barn både plockar och äter. Så har jag blivit så förvånad, när Anita t ex, inte är förtjust i svamp alls. Men hennes föräldrar varken plockade eller åt. Men - sen bryts mönstret även i min närhet : Ankies pojkar gillar inte svamp!! Eller har dom bara inte lärt sig ännu..... Ja - det var mycket om lite.....


  

Idag blev Solveigs vetekuddsörngott klara. Det var ett lagomt stort/litet projekt att klara av med hostan som killar i halsen emmellanåt. Och under tiden lyssnade jag på boken "Ninas resa" skriven och uppläst av Ninas dotter Lena Einhorn. En bok som jag verkligen rekommenderar!! Jag trodde, att jag redan hade läst den. Men det visade sig vara fel. I slutet kom jag på, att jag har sett filmen! Men boken var väldigt mycket bättre! Tänk vad människor fick stå ut med under kriget i Warsawas judegetto !! Men det var heller inte många som överlevde. Tänk att ALLTID leva med skräcken och ångesten över, att bli infångade och ivägskickad till döden.... Vad är väl lite hosta.....


Så har jag börjat lyssna på Åsa Linderborgs bok "Mig äger ingen". Den har jag läst tidigare, men ville lyssna på den oxå. Den rekommenderar jag oxå varmt! Den innehåller ett annat litet "helvete" - hur det är att växa upp med en alkoholiserad - men kärleksfull - pappa. Den är oxå uppsatt som teater nu i Västerås. Lite kul är det oxå - den tid Åsa beskriver - 70-talet - bodde vi oxå i Västerås. Så jag känner igen mig en del.... 

 
 
Ruth

Ruth

23 oktober 2009 19:31

Så gott att få läsa om din hälsostatus, det bådar riktigt bra för kommande dagar. Har du tagit grissprutan ?

Finns det fortfarande kantareller ? det trodde jag inte. Så gudagott med gräddstuvade trattizzar till mellanmål.

Så fina vetekudde-överdrag, så glad hon kommer att bli. Har funderat på att köpa mig en sådan kudde också. Ofta så fryser jag om fötterna när jag lägger mig på kvällen och det kan ta nästan 2 timmar innan dom blir varma så jag kan få somna, då skulle det varit gott med en vetekudde att sätta fötterna på under täcket.

Tack för boktipsen, skall skriva upp namn och författare, ett tag sedan jag lyssnade nu. Blir för mycket sittande när jag lyssnar, kan inte sluta lyssna fören boken är slut och det kan bli många timmar.

Nu skall jag snart titta på TV4 och "Idol". Ha en mysig kväll vad du en har för dig.
Kramen

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Medresenärskan

Medresenärskan

23 oktober 2009 22:49

Men vilka snygga vetekuddsöverdrag. Du är så jäkla duktig min vän !!! Impad till tusen.
Här är lugnt, har 2 barnbarn här men de sover nu så jag fick tid att svara på kommentarerna.
Ha en bra helg vännen !!!
Kram

http://medresenarskan.bloggplatsen.se

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

24 oktober 2009 18:12

Trattkantareller har jag både förplockat* och förätit mig på;) nu blir det enbart de gula som växer som...svampar i egna skogsparken! Mycket bekvämt och bra. I år var det ett riktigt gott svampår och jag har ännu ett par påsar kvar i frysen.
All slags händighet är värd beundran och du har så säkert färgsinne. Trevlig helg!

http://barasaras.bloggplatsen.se

 
Ingegerd

Ingegerd

24 oktober 2009 22:18

Nu behöver du inte vara rädd att få influensa ngn mer gång för nu måste Du ju blivit immun. Så bra! Och de där vetekuddsfodralen var så snygga! Så effektfullt det gröna är och ändå rätt enkelt, en grön, en vit och en rutig och sedan vända dem på det sättet. så fiffigt!

http://josephinespapilloner.blogg.se/?tmp=24220151

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

24 oktober 2009 23:12

Vilken lyx att få en hel kasse trattisar - mums vad gott, t.ex stekta på en smörgås. Fast visst är det trist att rensa svam;)

Kuddfodralen blev jättefina. Grattis! Du är verkligen konstnärligt lagd. Har jag sagt det förut? Jaja, men det tål att upprepas :)
Varma kramar,

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

stinalill tackar för kommentarerna

25 oktober 2009 16:51

Ruth : Nej jag får inte ta sprutan, förrän den här infektionen gett med sig. - Istället för vetekudde kan du ta en pet-flaska och fylla med hett vatten. Linda t ex en handduk om flaskan, så du inte bränner dig om fossarna! Sov gott!

Medresenärskan : Jaaa vad ska man säga.... Ett litet känpp, sen finns inte Medresenärskan längre.... Blir så lessen :( Men tack för berömmet ändå!

Skogsfrua : KAN man verkligen föräta sig på trattisar.... Men de gula är förstås ett strå vassare! Tack för berömmet!

Ingegerd : Eftersom dom inte har tagit nå´t grisprov på mig, så ska jag ändå vaccinera mig för båda flunsorna. Tack för berömmet!

Lambersfrua : Jag tycker faktiskt det är lite kul att rensa svamp! Och gott är det! Tack för berömmet!

Kramar till er alla!


Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7
8
9 10 11
12 13
14
15 16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards