stinalill

Direktlänk till inlägg 11 april 2013

Isspöke och hostspöke

Av Stina - 11 april 2013 20:17


Här var ett isspöke på väg att lösas upp i vatten!! Efter att ha inspirerats av Annsans vårbilder, kände jag att jag MÅSTE ut i våren jag oxå!!! Sjuk eller inte.... 


Först tog jag mig iväg till Strids däck, för att byta till sommarskor på Pippi. Och det gick snabbt minsann - för 600 pengar.... Men tur att han finns    Så måste jag oxå få hem lite att stoppa i kylskåpet - så jag inte svälter ihjäl   Efter det blev det vila i solsängen på balkongen. Tog mig i kragen och for sen iväg till bibblan för att låna lite fler ljudböcker. Så ner till macken för att fråga om dom möjligtvis kunde assistera med biltvätt - vilket dom inte kunde   Visst kan jag ta en tur till Fagersta och få Pippi maskintvättad nå´n dag. Men jag skulle helst vilja ha henne "hand"tvättad. För visst är hon skitig. Förr kunde jag tvätta henne själv manuellt, men det orkar jag inte längre.....


Och - så tog jag mig med Pippis hjälp ner till Hedströmmen, som går genom byn - med kameran!! Och visst hittade jag lite vackerheter   Men kallt var det och visst skulle kamerabatteriet tala om att det behövde mer energi.... vem fasen behöver inte det.... Men jag har inte hittat nå´t bra laddningsställe för tanten. Men nå´n gång ska väl hostan ge sig...


Nu klickbilder

             

Faktiskt är det ju rätt vackert ute, även om aprilvädret behåller kylan ännu ett tag. Våren är ändå onekligen på väg   Snart så kommer mera ......


Jag ringde till A härom dagen och fick telnumret till den städfirman hon anlitar. Så nu ska jag ha städhjälp oxå!!! En gång per månad ska en kvinna komma hit och ta reda på skiten efter tanten..... Men - jag får väl försöka se det så, att jag hjälper till, så att EN människa inte ska behöva vara arbetslös. Men visst känns det lite konstigt. Damet som jag talade med sa, att en tvårummare räknar dom med att det tar två timmar att städa!! Då jäddrar måste det väl gå undan!! Och första gången - nästa fredag - skulle hon tvätta fönstrena oxå - "som en liten välkomstpresent"!! För detta ska jag betala 500 pengar i månaden!! Och då håller dom med allt rengöringsmedel och städ"verktyg"!! När jag sen funderat ett tag, tänkte jag : ska man inte skriva nå´n slags överenskommelse?? Hon kan ju blåsa mig på Rutpengarna, så jag får betala den delen själv oxå så småningom....?? Och hon kan ju säga att det och det kommer vi inte att städa, för det sa du inte till om.... Ja inte vet jag. Men det visar sig väl....


Humöret sänks en hel del, när inte hostan går över. Hostar så intensivt, att jag inte kan prata med folk i telefon. Men guskelov sover jag på nätterna   efter en slurk Mollipect och en Alvedon forte. Jag har försökt med "honung i ljummet te" som dom rekommenderade på 1177. Dom känner inte mig inte.... Baileys, glass och hett te plus naturligvis Fischermans, som jag är väldigt kompis med, underlättar lite. Dom undrar säkert både på Coop och ICA vad jag ska me sex påsar Fischermans friend till - beroendevarning kenske   


Igår kväll trodde jag min sista stund var kommen. Jag tog min smörgås med te som vanligt framför TV:n. Och på nå´t vis svalde jag smörgås samtidigt som jag var tvungen att hosta. Jag kände att nå´t for ner i högra lungan och jag hostade så jag spydde och tårarna rann. Det var allt tur, att jag har så upptränade hostmuskler - hostade mig alldeles svettig. Tänkte att nu lägger väl pumpen av... men - det gick över så småningom!! Det är härligt att kunna andas   Det finns nog lite slappa kroppsöppningar här och där.... Dr Ola han rekommenderade mig förut, att äta Purex. "Då hostar man inte - det lovar jag!"


Blev så glad över långt brev x två från Idan min!! Precis vad jag behövde! Och så ringde Johanna oxå. Goungar   Så kul att få ta lite del av deras liv, när man sitter här och längtar.... Även om telefonsamtal med mig nu inte blir så givande - host i örat stup i ett....


Ja så blev det kväller igen och därmed dax för te och smörgås. Och jag SKA äta försiktigt    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards