stinalill

Direktlänk till inlägg 22 juli 2014

Sommar i kvadrat o forts på ajfånen

Av Stina - 22 juli 2014 18:13

Det finns mycket att kratta ner - nu när jag skriver så sällan..... T ex om ajfånen, Ip-telefoni, trådlöst fibernät, Wifi och allt vad det heter. Jag har haft en lång och omfattande kommunikation med Kundtjänst på Telia. Teleteknikern (en ung man som såg ut som tonåring) ingav mig inte särskilt stort förtroende. Det "fattades" ett nätverkskort i paketet, som kom skickat till mig - sa han. Så efter att ha grejat en del o provat med en gammal telefonsladd, som jag hade liggande(!!) fick han till slut igång telefonen i alla fall!! Hurra!! Sen tänkte ha dra. Men den här tanten ger sig inte. Han fick väl absolut fixa, så datan går in på fiber - Wifi - så jag kunde ladda hem ljudböcker. Det var ju det som var vitsen med den här cirkusen.


Så han gnuggade sina geniknölar och var till slut ut till bilen och hämtade kabel. Sen kopplade han helt sonika en kabel som nu ligger tvärs över hallen och in till datan!! Sen uppmanade han mig, att köpa ett nätverkskort och installera det. Tack och ajö..... Jag hör säkert till en av hans besvärliga kunder. Men Telia tycker jag är ännu besvärligare. Dom lovade runt, men höll tunt....


Sen kom min goa bror Hans och hälsade på i söndax!!! Han hjälpte mig att beställa ett nätverkskort på nätet!! Så nu är det bara att vänta på det. Sen kanske Hans kan instruera mig per telefon, så det blir rätt...... Över mailen har jag blivit lovad 500:- avdrag på nästa faktura från Telia. Sen som en liten bonus, skulle jag få 200:- i en samtalspott.... Men - skulle det inte vara gratis att ringa med detta arrangemang?? Bara en månadsavgift..... Ja, ja....


Som sagt så kom bror o hälsade på. Det var så roligt, att träffa honom. Och visst hade vi en hel del att prata om. Vi har ju vår barndom gemensam. Och åldern till det. Det är minsann inte ofta vi ses. Han såg så ungdomlig ut - trots att hans hår blivit vitt   Han hade sin söta hund Sigge med sig också. Det var faktiskt också befriande, att han sa som det var sen : att han längtade hem. Det har ju jag all förståelse för - det är jobbigt, att vara borta. När han ringde idag, berättade han, att han i princip sovit hela gårdagen. Och det känns ju också igen av den här tanten.....


   

 

Igår var jag iväg och tog PK prov. Den vanliga labsköterskan var tillbaka - skönt. Hon fick blod på första försöket. Så var jag in på Runes och köpte de dyraste skor jag nå´nsin inhandlat!! 899:- för ett par Ecco-sandaler!! Exakt likadana som jag redan har! Det var därför jag ville ha ett par likadana, eftersom jag vet hur bra dom är. Så nu blir det inga mer sandaler i denna livstid för den här tanten!!


Eftersom solen står som spön i backen och det är riktigt sommarvarmt, ville jag igår kolla in ett ställe där jag vet, att jag kan köra bil ända ner. Inget trevligt ställe egentligen - ett nödställe   om man säger så..... Men vatten fanns det och jag gick ut en bit med sandaler på, eftersom det var stenigt. Och jag låg på min solmadrass ett tag - gick runt och fotade lite. Men jag hade inte ro, att vara kvar särskilt länge.....

 

      


Så lite blomster från Annsans trädgård

       


I fredax var jag hem till Annsan och vi satt i trädgården och fikade: Hennes gamla mamma var ännu kvar hos henne. Sen visade Annsan mig, hur jag skulle ta mig till en tjärn för eventuella kommande bad i relativ avskildhet. Ett ljuvligt ställe med sandstrand!! Tyvärr liite långt att gå - men med rullatorn så.....

 

Där var det massor med små Blåvingefjärilar!!! Måånga.... Och rätt svåra att fånga på bild, eftersom dom dansade runt nästan hela tiden.... Men såå många har jag aldrig sett förut - hundratals!!!


 

För övrigt mår jag inte särskilt bra fysiskt. Och det påverkar det psykiska välbefinnandet också så klart. Under en tid har jag svullnat om underbenen och fötterna. Fötterna ser ut som välgräddade vetebullar. Och vänsterfoten har ändrat lite färg - mörknat lite liksom. Men det är absolut inte så illa, att jag behöver träffa nå´n läkare!! Eva på labbet igår tyckte jag skulle gå in på apoteket och fråga efter stödstrumor - usch   Men jag gjorde som hon sa. Och dom hade många olika kvaliteer och sorter. Så mätte dom mina ben. Sen ruskade han på huvét - tyvärr, så stora strumpor fanns inte...... suck..... Det är inte lätt att vara vanskapt...... Sovandet har blivit lite rubbat - vaknar tidigt på mornarna!! Och jag försöker och försöker somna om - ibland lyckas det. Men visst - jag somnar som klubbad på kvällen   

Ätandet har även det spårat ur. Inte för att jag äter såå mycket bakverk och glass precis. Men det blir väldigt sällan riktig mat. Och ingen ordning på tider precis. Lite te och mackor, när andan faller på, varierat med smörgåsrån och hårdbröd mackor och lite frukt. Kanske kan det bli nå´n ordning , när sommaren går mot sitt slut. Helt klart mår inte kroppen bra av den oordning jag har nu i alla fall.... Och det påverkar orken negativt tror jag....


Sytt har jag gjort minimalt. Ett köksförkläde med tillhörande handduk och grytlappar till Harry, som har hjälpt mig med så mycket i lägenheten. Det var han som fixade köket åt mig, satte upp torkställningen, satte upp TV:n och draperiskenan i rummet. Dessutom slet han med björken till balkongen!! Ja han är verkligen värd ett stort tack!!


Sen har jag sytt en tavla sen sist - inte särskilt nöjd med den..... Den yttre rymden har säkert alla hört talas om. Men den här heter "Den inre rymden".... vad nu den kan innehålla   

       

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards