stinalill

Direktlänk till inlägg 5 maj 2014

Bergefur i Bennarby

Av Stina - 5 maj 2014 12:42

Så har jag då varit iväg och lämnat lite blod för koll - tjockt eller tunt?? Det visar sig.....


I förrgår kom jag hem från Bennarby. Såå härligt att träffa Ann-Louise o Erik, Ida och Johanna!! Dom är en så fin familj   Jobbar o sliter tillsammans - hjälps åt med det mesta. Och där finns alltid sysselsättning minsann!! Erik och flickorna jobbar tillsammans i det egna företaget. Och har mycket jobb. Så är det för närvarande sex hästar (tre är bortlånade), sex katter och en hund att ta hand om. Hästarna ska släppas ut o tas in, utfodras och vattnas - för att inte tala om mockningen!! En häst hade boxvila p g a sjukdom och han måste ha sällskap, så han inte skulle bli alltför spattig. Jaa jag blir trött bara av att se dom.....


Som vanligt bäddade dom om, så jag fick sova på nedervåningen. Och det är nå´t konstigt, men jag sover som ett barn, när jag är hos dom. Både på natten och en sväng på dagtid. Så skönt!! Känner det som trygghet på nå´t sätt, att vara där.



Ja så åkte jag ju riksfärdtjänst för första gången. Och det gick ju jättebra!! En tjej som körde mig dit och hon var lättpratad. Annars skulle det ju kunna bli lite pinsammt, att sitta i samma bil i 2,5 timmar och inte ha nå´t att prata om. Och hem var det en manlig chaufför (som oxå var lättpratad) men hade rätt svårt att hitta till Bennarby. Och det kan jag i och för sig förstå - GPSen fungerar inte där ute på vischan och han lyssnade inte så bra, när Ann-Louise beskrev vägen i telefon. Men hem kom jag till slut i alla fall Och billigt var det - 255 pengar dit och 220 hem!! Plus bekvämligheten att sitta på passagerarsätet!! Så kunde jag ju blunda av och till och inte bli så trött......


På första maj kom vintern tillbaka   Men guskelov smälte den bort dagen efter.....

Bara klickbilder idag:

     

Ja den solsängen skulle då inte jag vilja ligga i!! Och tredje fotot föreställer bakänden på en katt, som omedelbart ändrade sig och inte ville gå ut längre. Jag har stor förståelse för det....


En dag tog jag en liten fotopromenix med rullatorn bort till slutet på Bergefurs egna väg - träffade på lite hästar och en av katterna slog följde med mig en stund

         


Sen hade ju våren kommit även till Bennarby. En liten häggkvist hade slagit ut och luktade förunderligt gott   Och det lilla äppelträdet stod med knopparna bristfärdiga

     

 

Så fanns där andra vackerheter, som tanten uppskattade

       


Från tisdag kväll till torsdag kom Ankies o Stefans vovve Jiva och hälsade på, eftersom matte och husse skulle ut och resa. (Så fick jag träffa dom också!!) Men Jiva är inte så gla i Eddie, så dom låg och tittade på varandra genom gallergrinden. Jiva är ju en lite äldre dam och Eddie är alltid full med lek och spring i benen..... Så jag har en viss förståelse.... Sen kom Pontus och hans pappa och hämtade Jiva på fredagskvällen

   


En annan dag tog jag mig ut åt andra hållet - bakom stallet. Då fick jag sällskap hela vägen av en väldigt kelsjuk kisse. Hon önskade bli klappad och kliad hela tiden

       

Så kunde jag så klart inte låta bli att knäppa och knäppa på kamerans knapp   T ex en lav formad som ett hjärta på en sten!! Några små krumelurer invid en stubbe, som säkert kommer att växa sig stora. En trädrot som såg ut som en ödla eller krokodil på språng. Toppen på en gran, som såg orakad ut    

        


Här har det för länge, länge sen stått ett hus - bara lite stenar kvar som markerade husets grund i vinkel. Nog kan jag fundera vilka det var, som bodde här då..... Och hur levde dom - fanns det nå´n väg - nå´n brunn och vad åt dom.....


Sen kom jag tillbaka till nutiden och där fanns redan den gosiga kissen höst upp på en hög med takpannor - som kan se olika ut i olika vinklar   Och sen en rostig gammal mutter på en bult - föreställande vad??

             


På fredag kväll - (efter maten!!) blev jag bjuden på glassbuffé minsann!! Jag säger bara Hägendassglass åååå... som  fanns i Caramel- och Baileyssmak + Himmelsk röra + en lakritsglass..... Alla smaklökar klappade händer.....                 


 

 
 
Ingen bild

Annsan

6 maj 2014 14:30

Roligt att få dela ditt besök både i ord och bild! Vi hörs när vi syns... :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards